Vad blir det för avkomma?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
2
Ztaahl:

Hej!

Är det någon här som vet ifall ett par leopardgeckos av morphen Blizzard ger en 100% chans för att avkomman kommer att vara blizzzard-morphen? Vad jag vet så är blizzard anlaget recessivt. vilket gör att det borde bli 50% vanligt mönstrade och 50% blizzards.

Men när jag kollar via en hemsida som ska avgöra vad avkomman kommer att bli så står det 100% blizzard. Stämmer detta? :)

507
216
David:

Jag kan inget om geckomorpher men om både hane och hona är av morphen Blizzard så blir alla ungar det.

Om däremot bara en har morphen och den andre är normal men bärande av anlaget (het) så blir ca hälften av ungarna blizzard.

Rätta mig om jag har fel:)

52
2
Ztaahl:

Jaha okey ! Ja det låter ju vettigt :)

356
177
krypet:

Jag kan inte just de olika morferna, men begriper genetiken.

Om ett anlag är recessivt så kan det döljas av ett annat anlag. Ett djur kan alltså ha anlaget utan att det syns. Förkortningen "het" betyder heterozygot - genetikernas ord för att det finns två olika anlag för en egenskap.

Om två ödlor är av morfen blizzard, och den är recessiv, så har det ju inga andra anlag som gömmer sig utan alla ungar blir som sina föräldrar - alltså 100% precis som du läste dig till.

I teorin kan det dyka up en eller annan unge av annan färg om det skulle ske en mutation (det är ju så alla olika färger dykt upp) men det är inte vanligt och inget du ska vänta dig.

52
2
Ztaahl:

Oj, har inte märkt att det hade skrivits här!

Håller helt och fullt med i det du har skrivit och förstår nu att att recessivt anlag självklart inte kan visa sig framför ett dominant!

Om vi säger att det recessiva anlaget för blizzard är "b" och det dominanta anlaget för normalfärgad är "B", så tänkte jag att ex. en ödla som visar anlaget för blizzard även kunde ha anlaget "B" (för normalfärgad). Men inser nu att jag hade fel!

Däremot stämmer det ju om vi byter blizzarden i exemplet mot en normalfärgad, som kan ha anlaget "b" (blizzard) utan att det syns!

Tack för att du klargjorde! :)

Medlem i SHF
193
367
Thinning:

Hej!

För att göra det lätt överskådligt:

Blizzard = bb

"Normal" = BB

"Het" för blizzard = Bb

liten bokstav motsvarar det recessiva anlaget. Stor bokstav motsvarar det dominanta anlaget.

Varje förälder för vidare ett anlag, ex B från fadern och b från modern ger ett djur som ser normalt ut men har anlaget för ex blizzard dvs en heterozygos.

Med vänlig hälsning, Björn

21
3
Roffe:

så serkorsningscheman ut :)

52
2
Ztaahl:

Precis! :)

52
2
Ztaahl:

Hittade precis en mycket bra video som visar precis hur allt ligger till! Så tänkte att jag skulle länka den videon här ifall någon i framtiden har samma funderingar som jag!

www.youtube.com/watch?v=AEdyCD_LY48&list=PLA649445DABEB717F

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild