Skäggagam plötslig diarre?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

19
17
Naviki:
Att bli stämplad som ett "internet troll" kan jag leva med, men att få användare att lämna forumet är ett större problem för sidans popularitet och detta ska alltid hänvisas till. Och jag som person kan inte bara titta på när vuxna människor uttrycker sig dumt samt vilseleder trådskaparen till att stanna kvar.

5488
4198
Tropfrog:
Jag tänker att det är ett problem när nyregistrerade medlemmar spyr galla över de etablerade medlemmarna också.

Inte för att det finns en hierarki. Men gamla etablerade medlemmar tillför mer till forumets själ än nytillkomna. Därför blir det ett stort problem om de skräms bort.

Den enda som medvetet bidragit till dålig stämning och personangrepp i denna tråden är ju du själv. Övriga inlägg har vad jag kan se förhållt sig till frågan.

Kan vi lägga ner denna tråden nu?

Mvh
Magnus 

19
17
Naviki:
Att inte respektera andras perspektiv kan också medverka till dålig stämning tyvärr. Och vilka som tar åt sig är en bra tankeställare också. Jag är ny här ja, och jag kan tolkas vara ett troll (ber om ursäkt om det tolkas så, vill bara hjälpa till) att någon reagerade tyckte jag va behövligt.

Håller med dig om att jag överreagerar och det är inte acceptabelt alltid, vem som har rätt eller fel spelar ingen roll längre den barriären är redan borta.
Och att mötas utav reaktioner är inget fenomen, jag respekterar hur ni resonerar fast att jag inte håller med till 100.

En snabb fråga finns det något mer sätt att motverka diarré (skäggagam) mer än att eliminera allt relaterat till stress? 

Peace och ha en fortsatt trevlig dag! 

Mvh

1275
1725
Falk:
Växter i kombination med överdrivet badande har jag för mej kan leda till lös avföring men jag kan mycket väl ha fel där. 
Är dåligt insatt i Pogona spp. men jag har för mej att dessa kan ta upp vätska via porer i huden. 

Att bada dessa tycker jag är onödigt om dom inte är tok förstoppade av någon anledning. 
Dessa kommer lever i öknar och torra buskskogar och så länge en vattenskål finns så är bad onödigt,  även om dom skulle gilla det. 
Badar dom inte ofta i det vilda så skulle det kunna finnas risker med ett onödigt badande i fångenskap. 

Kan även vara faktorer som svag eller fel uvb eller för låg temperatur vid solplatsen.

Medlem i GHF
182
389
Fredriko:
Följande gäller landsköldpaddor. Men då födan och till viss del levnadsättet överensstämmer mellan skäggagam och många arter landsköldpaddor så kan det finnas fog för att liknande mekanismer förekommer även hos skäggagamer. En teori jag har. Pga detta skulle jag aldrig aktivt bada en skäggagam 

www.landskoldpaddor.se/skotselrad-allmant/84-badning

Citat från sidan:

"I boken"Testudo Häufig gehaltene Arten" skriver Hans Jürgen Bidmon bl. a., om man badar sina sköldpaddor för ofta och med för korta mellanrum, upptar de vatten (genom kloaken) och släpper avföring. Men det kan snabbt konstateras, att avföringen vid dessa bad blir lösare och lösare, och efter hand innehåller den mer och mer ofulständigt smält växtmaterial. Detta beror på att med täta avleveringar av avföring, bortföres också genom ändtarmen de bakterier som är nödvändiga för matsmältningen, och dessa bakterier avtar i antal. Resultatet blir diarré och matsmältningsproblem."

19
17
Naviki:
Tack så jätte mycket Fredriko! Mycket bra källa, länken du länkade borde ses som ett "måste läsa" för alla! Inte bara för personer som äger lands sköldpaddor! 

5488
4198
Tropfrog:
Men och andra sidan så är det tydligen dumt att ha näsan ner i faktaböcker :).

Jag vet inte hur pass det går att överföra på andra arter, men generellt är det bra att inte överföra fakta om en art på en annan om man inte har full förståelse för mekanismerna bakom.

Jag nöjer mig med det enkla och generella rådet att djur som aldrig eller sällan badar i det vilda bör inte tvingas till bad i fångenskap. Att ge möjlighet för djuret att ta ett bad om det själva vill är väl ok så länge drunkningsrisk inte förekommer.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild