Skäggagam plötslig diarre?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:

Nu måste jag bara veta. Är reptiler egentligen kallblodigt? För jag har lärt annat i grundskolan. Någon som vet säkert? För på denna sidan för experter verkar jag som lekman fått allt helt om bakfoten 

Mvh
Magnus 

Ja. Synd att du har blivit utlär fel information. "Leedragon"'s länk är en mycket bra sådan. Du borde ju tipsa den vidare till din grundskolelärare =)

Mvh
Niklas

5488
4198
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Ja. Synd att du har blivit utlär fel information. "Leedragon"'s länk är en mycket bra sådan. Du borde ju tipsa den vidare till din grundskolelärare =)

Mvh
Niklas

Jag tror faktiskt inte det. Kallblodigt mördare och hästar finns. Inom zoologin använde man för länge sedan benämningen kallblodigt om reptiler (mer än 30 år sedan när jag gick i skolan). Eftersom den termen inte på rätt sätt beskrev reptilers termoreglering så slutade man med detta. Om jag idag söker vetenskapliga artiklar med ordet kallblodig hittar jag inte en enda om reptiler.

Jag tycker att artikeln på Wikipedia är en ganska så bra sammanfattning:
sv.m.wikipedia.org/wiki/Termoreglering

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:

Jag tror faktiskt inte det. Kallblodigt mördare och hästar finns. Inom zoologin använde man för länge sedan benämningen kallblodigt om reptiler (mer än 30 år sedan när jag gick i skolan). Eftersom den termen inte på rätt sätt beskrev reptilers termoreglering så slutade man med detta. Om jag idag söker vetenskapliga artiklar med ordet kallblodig hittar jag inte en enda om reptiler.

Jag tycker att artikeln på Wikipedia är en ganska så bra sammanfattning:
sv.m.wikipedia.org/wiki/Termoreglering

Mvh
Magnus 

Jag ser din poäng. Jag vill minnas att jag fick lära mig termerna varm- och kallblodig när jag gick i skolan som liten. Det kan ha varit 20-25 år sedan. Men engelskan använder dock termen "cold blooded" än idag. 

1275
1725
Falk:
Tropfrog skrev:
Härlig diskussion, jag följer fortsättningen med spänning :)

Förresten....brukar man inte säga att reptiler är växelvarma??? Kallblodigt har jag aldrig hört i andra sammanhang än mördare.

Mvh
Magnus 

Du har rätt,  jag använder mej att ett gammalt uttryck. Växelvarma är rätt term. 

1275
1725
Falk:
Mathildatinmark skrev:

Har du själv en ödla? Frågan till dig är då hur du gör när din ödla krafsar på rutan och vill ut och springa, du vet motion behöver de också.
Du får det att låta som om vi utför någon form av djurplågeri för att hon tycker om att komma ut till oss. Kallblodigt djur? Nonsens. Kanske är kallblodiga skäggagamer de som aldrig fått kärlek, fått bada och somnat på ens bröst, fått vara ute i sommarsolen och blivit matad med massa gottigheter. När hon bor hos oss får hon det hon vill ha och skulle aldrig göra något för att skada henne, eller tror du det?

Ja, min presentation. När vi dammsuger vill hon stå vid sitt glas och titta, hon lyser rött under skägget. Bada, det älskar hon just för att hon får simma. Musik gör henne pigg, för hon vet att vi är där då. När vi inte är där ligger hon i ett hörn och börjar så fort vi kommer hem ställa sig upp, springa runt överväldigad i terrariet för att vi ska ta upp henne.

Vi älskar henne. Vi älskar vårat djur.
Eller är hon bara en jävla prydnad som inte ska tas hand om?

Känns inte som att det kommer att leda någon vart att diskutera med dej då du inte förstår att det är en reptil du har.  Du beskriver ditt djurs behov mera som en hundvalp.
Du förstod inte ens vad jag menar med kallblodigt eller rättare sagt ett växelvarmtdjur.

Jobbig kommentar från mej kan tyckas av vissa men jag anser att man bör påpeka om djur tas om hand på ett sätt som kommer att skada dem.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Trådskaparen har tagit bort sin profil & lämnat sidan. Det är enklare än att ta debatten :)

1253
476
leedragon:
Jonas_ skrev:
Trådskaparen har tagit bort sin profil & lämnat sidan. Det är enklare än att ta debatten :)

alla gillar inte att debattera. och det är okey.

5488
4198
Tropfrog:
Jag ser det mer som att möjligheten att hjälpa ett djur som lider har gått om intet. Tråkigt när allas mål är det samma: djur som mår bra.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

leedragon skrev:

alla gillar inte att debattera. och det är okey.

Nej tyvärr är det många som håller sina reptiler som övriga sällskapsdjur & vägrar ta till sig vad andra inom hobbyn säger :/ Helt okej om man inte vill debattera! :)

Men att skapa en tråd med frågor om sitt djur, när sedan folk börjar svara och svaren inte var det man ville höra att då plocka bort sitt konto är inget som jag kan se som något bra :)

Sen finns det alltid bra och dåliga formuleringar att använda sig av på internet. Man måste välja sina ord noga när man ger någon tips med husdjur, ett mycket känsligt ämne för många.

9
11
Mathildatinmark:

Uppdatering. Det var en engångsgrej med diarren, hon är bra i magen igen. 

Tog bort profilen ett tag då jag blev irriterad över vissa kommentarer och vill bara säga att vi stor koll på hennes mående. Hon får komma ut en stund efter hon har badat, inte hela tiden. Övervägande tillbringar hon sin tid inne i sitt terrarrium. Jag vill även säga att vi har haft henne i tre år och vi har aldrig haft något större problem med henne.

Uppskattar att ni bryr er om hennes hälsa och säger till om saker som skäggagamer kanske inte bör göra. Men mycket vet vi också själva. Att flyga på med påståenden om att hon är som en hund för oss, att hon bara verkar vara ute på golvet och springa hela tiden utan att vara i sitt terrarium är förhastade slutsatser. För det gör hon inte alls. Att hon sprang ute på golvet i fem minuter har egentligen ingenting alls att göra om hennes diarre, som var den EGENTLIGA frågan. Det andra kan diskuteras på annan plats om så önskas mvh.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild