Skäggagam plötslig diarre?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

9
11
Mathildatinmark:

Hej!

Vår skäggagam har precis fått ett nytt terrarium med jättebra belysning, värme, uvb. Hon trivs verkligen jättebra och har inte uppvisat något tecken på stress. Alldeles nyss fick hon vara ute på golvet och springa och bajsade därefter löst. Avföringen såg vattnig och lite grönaktig ut. Hon har inte haft diarre på väldigt länge och jag undrar om det är något att lägga på minnet om det bara är en enstaka gång? Hon mår jättebra förövrigt, social, aktiv och lyhörd samt äter.

Kan även lägga till att hon dock börjat äta väldigt mycket mer sallad än förut och inte lika mycket insekter. Har det kanske något med det att göra? Finns det något särskilt vi kan tänka på att ge henne kostmässigt för att hålla magen bra/igång? 

Tack på förhand! 

1159
626
Temla:
Mathildatinmark skrev:
Hej!

Vår skäggagam har precis fått ett nytt terrarium med jättebra belysning, värme, uvb. Hon trivs verkligen jättebra och har inte uppvisat något tecken på stress. Alldeles nyss fick hon vara ute på golvet och springa och bajsade därefter löst. Avföringen såg vattnig och lite grönaktig ut. Hon har inte haft diarre på väldigt länge och jag undrar om det är något att lägga på minnet om det bara är en enstaka gång? Hon mår jättebra förövrigt, social, aktiv och lyhörd samt äter.

Kan även lägga till att hon dock börjat äta väldigt mycket mer sallad än förut och inte lika mycket insekter. Har det kanske något med det att göra? Finns det något särskilt vi kan tänka på att ge henne kostmässigt för att hålla magen bra/igång? 

Tack på förhand! 

Dom kan få lös rinning och grön avföring om dom ätit mycket sallad. Helt normalt. :) Magen hålls igång med bra värme på solplatsen. Mina kan få lite lite lös avföring ibland även fast dom inte ätit överdrivet mycket sallad men dagen efter är den normal igen. Det är när diarren håller i sig som man kan börja bli orolig. 

1275
1725
Falk:
Låt den inte springa på golvet!

1275
1725
Falk:

Jag tror inte att ni förstår att det är ett kallblodigt djur ni skaffat och inget keldjur.

I eran presentation så har du skrivit "Jag och min fästman äger tillsammans en skäggagam på snart tre år. Hon är social som sjutton, älskar musik, att bada & dammsugning."

Risken är stor att ödlan blir kortlivad.

9
11
Mathildatinmark:
Falk skrev:

Jag tror inte att ni förstår att det är ett kallblodigt djur ni skaffat och inget keldjur.

I eran presentation så har du skrivit "Jag och min fästman äger tillsammans en skäggagam på snart tre år. Hon är social som sjutton, älskar musik, att bada & dammsugning."

Risken är stor att ödlan blir kortlivad.

Har du själv en ödla? Frågan till dig är då hur du gör när din ödla krafsar på rutan och vill ut och springa, du vet motion behöver de också.
Du får det att låta som om vi utför någon form av djurplågeri för att hon tycker om att komma ut till oss. Kallblodigt djur? Nonsens. Kanske är kallblodiga skäggagamer de som aldrig fått kärlek, fått bada och somnat på ens bröst, fått vara ute i sommarsolen och blivit matad med massa gottigheter. När hon bor hos oss får hon det hon vill ha och skulle aldrig göra något för att skada henne, eller tror du det?

Ja, min presentation. När vi dammsuger vill hon stå vid sitt glas och titta, hon lyser rött under skägget. Bada, det älskar hon just för att hon får simma. Musik gör henne pigg, för hon vet att vi är där då. När vi inte är där ligger hon i ett hörn och börjar så fort vi kommer hem ställa sig upp, springa runt överväldigad i terrariet för att vi ska ta upp henne.

Vi älskar henne. Vi älskar vårat djur.
Eller är hon bara en jävla prydnad som inte ska tas hand om?

5488
4198
Tropfrog:
Härlig diskussion, jag följer fortsättningen med spänning :)

Förresten....brukar man inte säga att reptiler är växelvarma??? Kallblodigt har jag aldrig hört i andra sammanhang än mördare.

Mvh
Magnus 

93
49
Majjen13:
Mathildatinmark skrev:

Har du själv en ödla? Frågan till dig är då hur du gör när din ödla krafsar på rutan och vill ut och springa, du vet motion behöver de också.
Du får det att låta som om vi utför någon form av djurplågeri för att hon tycker om att komma ut till oss. Kallblodigt djur? Nonsens. Kanske är kallblodiga skäggagamer de som aldrig fått kärlek, fått bada och somnat på ens bröst, fått vara ute i sommarsolen och blivit matad med massa gottigheter. När hon bor hos oss får hon det hon vill ha och skulle aldrig göra något för att skada henne, eller tror du det?

Ja, min presentation. När vi dammsuger vill hon stå vid sitt glas och titta, hon lyser rött under skägget. Bada, det älskar hon just för att hon får simma. Musik gör henne pigg, för hon vet att vi är där då. När vi inte är där ligger hon i ett hörn och börjar så fort vi kommer hem ställa sig upp, springa runt överväldigad i terrariet för att vi ska ta upp henne.

Om hon behöver ut och springa, ge henne då ett större terrarium. Hon skall ej kuta om kring på golvet. I naturen lägger de sig sällan och somnar på människors bröst. Givetvis är det bra för henne att vara utomhus på sommaren givetvis i ett terrarium. Badar gör de själva i terrariet.

1253
476
leedragon:
Mathildatinmark skrev:

kallt blodiga djurs kroppstemperatur, energi och om jag inte fått det fel, deras förmåga till matsmälltning. när du tar ut den på längenheten, temperaturen där uten är många grader mindre än det ödlan behöver. djuren har inte möjligheten att behålla värmen i sitt kropp ( som jag har förstått det) och där med deras energi och matsmällning blir rubbat. där med kan diarre och annat hända. vet ej hur det är med skäggagamer med med kameleonter så sover inte djuren när det är dag, när de blundar i samband med hantering betyder att de är stressad och "spelar död" för att komma undan stressen.

5488
4198
Tropfrog:
leedragon skrev:

kallt blodiga djurs kroppstemperatur, energi och om jag inte fått det fel, deras förmåga till matsmälltning.

Nu måste jag bara veta. Är reptiler egentligen kallblodigt? För jag har lärt annat i grundskolan. Någon som vet säkert? För på denna sidan för experter verkar jag som lekman fått allt helt om bakfoten 

Mvh
Magnus 

1253
476
leedragon:
Tropfrog skrev:

Nu måste jag bara veta. Är reptiler egentligen kallblodigt? För jag har lärt annat i grundskolan. Någon som vet säkert? För på denna sidan för experter verkar jag som lekman fått allt helt om bakfoten 

Mvh
Magnus 

coolcosmos.ipac.caltech.edu/image_galleries/ir_zoo/coldwarm.html
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild