Nu ska jag dvala min ödla, behöver lite hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
1
Djurlivet:
Hej jag har en Dvärgskäggagam mindre en 1 år som vill dvala, jag har haft tänt i typ 2 veckor sen kl 09:00 på morgonen till 21:00 tills på kvällen. I söndags så drog jag ner timern till 16:00 istället alltså 09:00 till 16:00 den har inte fått någon mat på typ 2 och en halv vecka, om hur länge ska jag sänka timern mer? Och sånt berätta gärna! :) 

1159
626
Temla:
Djurlivet skrev:
Hej jag har en Dvärgskäggagam mindre en 1 år som vill dvala, jag har haft tänt i typ 2 veckor sen kl 09:00 på morgonen till 21:00 tills på kvällen. I söndags så drog jag ner timern till 16:00 istället alltså 09:00 till 16:00 den har inte fått någon mat på typ 2 och en halv vecka, om hur länge ska jag sänka timern mer? Och sånt berätta gärna! :) 

Man ska dra ned ljustiden med lite i taget, inte 5 timmar direkt. Det bästa är väl ca 30 min i veckan fördelat på 15 min åt gången. 

Det är inte alla skäggisar som vill dvala. Låt den bestämma själv istället för att försöka tvinga den. Vissa dvalar bara några dagar, andra i månader, andra kanske väljer att dvala vartannat år eller ännu mer sällan. 

Om den har bra mörka svala gömställen så kommer den själv att gå undan och sova. När den sovit ca 2 veckor kan du släcka ned terrariet helt om det står i ett rum med fönster. De är bra om dag/natt går att urskilja för ödlan iallafall. Står terrariet i ett rum utan fönster och ljus i rummet så kan man ha en svag lampa som tänds på dagen och inte stör ödlans sömn. Bara så det blir en liten dygnsskillnad. 

Du säger att den inte "fått" någon mat. Har du inte erbjudit mat eller har den inte velat äta? 

31
1
Djurlivet:
Hon vill sova hon bara sover hela dagarna så jag måste dra upp timern nu?

31
1
Djurlivet:
Eller?

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Jag hittade denna artikel. Har inye hunnit läss igenom allt själv än, men det finns kanske något mstnyttigt i den.

www.beardeddragon.org/articles/brumation/

Mvh
Niklas

31
1
Djurlivet:
Kan inte så bra engelska men tack ändå:)

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Djurlivet skrev:
Kan inte så bra engelska men tack ändå:)

Ingen fara. Du behöver inte vara professor i språket.  =)

× Google translate
× Engelsk-Svensk ordlista
× Tyda.se med mera med mera...

Så mycket hjälpmedel vid fingertopparna har världen aldrig tidigare skådat.

1159
626
Temla:
Djurlivet skrev:
Hon vill sova hon bara sover hela dagarna så jag måste dra upp timern nu?

Näe det tycker jag inte. Gjort är gjort. Och om du säger att hon bara sover nu så gör det ju ingenting. Om hon inte har vakentid alls så kan du släcka ned helt om terrariet står i ett rum med fönster. Om terrariet står i ett rum utan fönster och är mörkt kan du ha en svag svag lampa som tänds några timmar om dagen så att man ändå får en dygnsrytm.

31
1
Djurlivet:
Okej tack så mycket:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild