Ögonfransgecko Terrariestorlek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
RasmusE:
Hej.

Jag har funderat ett tag på att skaffa min första ödla och har snurrat in mig på Ögonfransgecko. Och jag har läst att om man skaffar en ögonfransgecko när den är väldigt ung kanske 3 månader bara så ska man ha ett mindre terrarie för annars kan den ha problem med att äta? Jag undrar då om man skaffar en ögonfransgecko som är 3 månader kan man då köpa ett terrarium som bara är 30 cm i längd, 30 cm i bredd och 45 cm i höjd? För att sedan köpa ett större terrarium när den blivit större? Och om man nu kan köpa ett sådant litet terrarie hur länge kan man då ha den där innan man behöver byta upp sig?

Hade Gött

70
21
MelvinReptiles:
RasmusE skrev:
Hej.

Jag har funderat ett tag på att skaffa min första ödla och har snurrat in mig på Ögonfransgecko. Och jag har läst att om man skaffar en ögonfransgecko när den är väldigt ung kanske 3 månader bara så ska man ha ett mindre terrarie för annars kan den ha problem med att äta? Jag undrar då om man skaffar en ögonfransgecko som är 3 månader kan man då köpa ett terrarium som bara är 30 cm i längd, 30 cm i bredd och 45 cm i höjd? För att sedan köpa ett större terrarium när den blivit större? Och om man nu kan köpa ett sådant litet terrarie hur länge kan man då ha den där innan man behöver byta upp sig?

Hade Gött

Det finns ett ögonfransgecko skötselråd här på sidan, checka in det:) www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

3
0
RasmusE:
MelvinReptiles skrev:

Det finns ett ögonfransgecko skötselråd här på sidan, checka in det:) www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

Jag har läst den 10 gånger. Var står det om hur länge man ska ha den i liten bur?

184
218
Kristian_F:
RasmusE skrev:
Hej.

Hade Gött

Det här är absoluta MINSTA lagliga mått: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=117

Se det inte som en rekommendation på "bra" terrariemått relaterat till ödlans storlek, utan för vad det är.

3
0
RasmusE:
Bara jag som hört att man inte ska ha för stort terrarie till en ögonfransgecko i början då den kan dö för den hittar typ inte maten? Jag har inte hört detta från ett ställe utan från flera olika ställen. Därför jag undrar lite om mindre terrarium. Men får nog gå upp en storlek till kanske. När jag väl tänkte på det och mätte så känns det extremt litet, att dom ens säljer såna burar.

293
354
Dynamitella:

RasmusE skrev:
Bara jag som hört att man inte ska ha för stort terrarie till en ögonfransgecko i början då den kan dö för den hittar typ inte maten? Jag har inte hört detta från ett ställe utan från flera olika ställen. Därför jag undrar lite om mindre terrarium. Men får nog gå upp en storlek till kanske. När jag väl tänkte på det och mätte så känns det extremt litet, att dom ens säljer såna burar.

Du tänker rätt från början. Är du osäker om terrariet är för stort, sätt ut flera matskålar och håll noga koll på hälsan på juvenilen. Ömsproblem och viktnedgång/metabolic bone disease är inte superovanligt.

Jag skulle tippa på att detta är lagom:

5-10 grams bebis: någonstans mellan 20x20x35 och 30x30x45

15-25 grams juvenil/subadult: 30x30x45 till 45x45x60 beroende på hur bra ödlan äter och utforskar terrariet.

25 gram och upp: minst 45x45x60, men gärna större. Själv kör jag på 50x60x130.

Ps. geckon bryr sig inte om du har en plastlåda eller dyrt glasterrarium. Om det blir dyrt att byta upp sig jämnt så är det något att tänka på.

1
0
Freja112:
Vad skulle ni rekommendera till en ögonfransgecko? 45x45x60 större eller mindre? Undrar också om tillbehör ex. Vad gillar de att ha i terrariet? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild