Förkyld boa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
17
Simon1:
Hej märkte idag att min hog island boa på ett år verkar förskyld.
Låter som om han är täppt i näsan när han andas.
tempraturen ligger runt 40-45 grader på  varma och 25 på kalla.
finns det nåt man kan göra åt detta?

388
460
australis66:
Simon1 skrev:
Hej märkte idag att min hog island boa på ett år verkar förskyld.
Låter som om han är täppt i näsan när han andas.
tempraturen ligger runt 40-45 grader på  varma och 25 på kalla.
finns det nåt man kan göra åt detta?

Nu har jag inte så stor koll på dem ormarna men 40-45 grader låter väldigt högt. Efter en snabb sökning på google får jag fram olika skötselråd som säger 29-32 grader på varma sidan. 

26
17
Simon1:
australis66 skrev:

Nu har jag inte så stor koll på dem ormarna men 40-45 grader låter väldigt högt. Efter en snabb sökning på google får jag fram olika skötselråd som säger 29-32 grader på varma sidan. 

jo, jag vet att det är för varmt, har fått en förvarning att dom lätt kan bli förskylda. (så varmare skadar inte antar jag?)
tycker bara att det låter konstigt att han blev förskyld trots att jag har för högvärme

5390
4129
Tropfrog:
Det är inte temperaturen som gör djur sjuka, det är förkylningsvirus. Felaktig temperatur påverkar motståndskraften mot sjukdomar inklusive förkylningsvirus.

Nu är jag inte expert på ormar, men tycker nog att du skall hålla dig till rekommenderade temperaturer och inte experimentera på egen hand. Om det vara längre eller ormen blir svagare så ta den till veterinär.

Mvh
Magnus

173
253
Akesson:
Om du erfarar förkylningstecken så föreslår jag att du tar kontakt med veterinär. 
Förkylning kan leda till följdsjukdomar o komplikationer som kan bli väldigt allvarliga.

Lycka till

240
183
Mickee:
Simon1 skrev:

jo, jag vet att det är för varmt, har fått en förvarning att dom lätt kan bli förskylda. (så varmare skadar inte antar jag?)
tycker bara att det låter konstigt att han blev förskyld trots att jag har för högvärme

Vid 10-50grader trivs bakterier bäst, måste upp i 70+ om bakterier å virus ska dö.
Om du har 40-45grader å dålig luftfuktighet så tar slemmhinnorna stryk å virus tränger lättare in.

26
17
Simon1:
Kollade till honom idag och märker inte av något sympton av förskyllning längre.
Har även skaffat dimmer till värmemattan för att få ner tempen.

35
42
NordicBoas:
Höj luftfuktigheten. Det är oftanst nyckeln vid förkylning hos boer. Blir det inte bättre om en vecka åk till veterinär. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild