Mätning av luftfuktighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
22
helena123:
Var i terrariet ska man mäta luftfuktigheten? Eftersom den är relativ till temperaturen så skiljer det sig mycket mellan varma och kalla delen i terrariet. Jag läser att jag ska ha ca 60% luftfuktighet till min kameleont, men är det då i den varma eller kalla delen?

65
13
Doberman:
Hur stort är terrariet? Det borde inte skilja så värst mycket på varma/kalla sidan, 60% är alltså det lägsta dom har i det vilda, vilket betyder att 60% är även det dom ska ha som minst oavsett sida i hela terrariet :)

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Eftersom luftfuktigheten är relativ och beroende av temperatur (speciellt i en förhållandevis liten låda jämfört med ute i naturen) så kommer det bli lägre ju närmate värmelampan du mäter.

Jag håller på att trimma in mitt Monsoon mistsystem åt ett framtida Phelsuma-gäng. Jag mätte temp. på kalla och varma sidan (samma höjd) vid toppen och mitten i Vivariet samt luftfuktigheten på varma sidan vid de olika platserna. 

I närheten av lampan har jag (i snitt) 35-40% (högst upp i vivariet) sen ökar det ganska fort till ca 75-85% vid mitten.

Mistsystemet går 20 sec. var 8e timme.

Mvh Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild