Har den ont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
Nenne_2014:
hej! Jag är ganska ny här och har precis köpt mitt första djur, en dvärg skäggis. Men jag är ganska rädd att göra fel, eller att den inte mår bra... Min skäggagam är 2 mån och sträcker ibland på ena bakbenet. Varför gör den det? Har den ont eller sträcker den bara? Hur ofta ska man byta larver i larvskålen? Och är det något annat tips som någon vill dela med sig av? Tacksam för snabbt svar! Tack!

1159
626
Temla:
Nenne_2014 skrev:
hej! Jag är ganska ny här och har precis köpt mitt första djur, en dvärg skäggis. Men jag är ganska rädd att göra fel, eller att den inte mår bra... Min skäggagam är 2 mån och sträcker ibland på ena bakbenet. Varför gör den det? Har den ont eller sträcker den bara? Hur ofta ska man byta larver i larvskålen? Och är det något annat tips som någon vill dela med sig av? Tacksam för snabbt svar! Tack!

Kan inte svara på varför den sträcker ut benet men "byta larver i larvskålen" undrar jag lite över. Hur mycket/ofta får den larver? Menar du mjölmask eller zophobas? Larver kan man ge som godis ibland men ska inte ges som basföda. Om du ställer in en skål med några larver så tar du bort skålen när ödlan ätit klart. Om det ligger mat kvar så har du hällt upp för mycket. Det är ingenting man "fyller på" eller "byter ut". 

5
1
Nenne_2014:
Tack så mycket Temla! Det gäller mjölmaskar, men är det någon som har tips på olika föda jag kan ge?

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Kul att du trillat ner i "herptil-träsket" =)

Internet kryllar av information som kan svara på dina nuvarande och framtida frågor och funderingar. 

Här är en tråd med bok-rekommendationer. Kanske hittar du något lämpligt där: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3715

Sen har någon vänlig forumsjäl knappat ner en liten infosida också här på forumet: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

Lycka till!

/Niklas

248
40
Yoshi123:
Nenne_2014 skrev:
Tack så mycket Temla! Det gäller mjölmaskar, men är det någon som har tips på olika föda jag kan ge?

Du kan ge t.ex syrsor och olika sorters kackerlackor och gräshoppor. :-)

5
1
Nenne_2014:
Haha! Tack allihopa! Underlättar mycket! :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Har du facebook kan jag starkt rekommendera denna grupp:
www.facebook.com/groups/skaggagamer

Där finns det otroligt mycket fakta fler om (dvärg)skäggagamer. =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild