Tillbehör till Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
1
Jonathan_NL:
Hej! Jag har ett terrarium med måtten 200x70x70 och tänkte skaffa en skäggagam att ha i den, så jag undrar vilka bottensubstrat, lampor m.m ni rekomenderar?

1159
626
Temla:
Vilket härligt stort terrarium!! Höjden är jättebra, då kan du bygga på höjden för många skäggisar vill sitta högre när de solar. 

Rekommenderar denna lampa på solplatsen: 
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/mega-ray-160-w.html

Det är möjligt att du behöver någon mer lampa som ger värme i ett så stort terrarium.

Samt minst 2 st dagljusrör som ger så mycket ljus som möjligt.

Många har en blandning med sand/torv 50/50 och tycker det funkar bra. Själv hade jag det från början men då mina skäggisar aldrig visat något intresse för att gräva så slutade jag med löst bottensubstrat.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Jag skulle mycket hellre vilja rekommendera dej att satsa på en HID lampa istället för en MV lampa som Tema länka till.
Ger mycket stabilare uvb värden samt drar mindre ström.

Denna skulle jag rekommendera :
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-70-w-med-drivdon.html

Häng den på 50-55cm avstånd från där ödlan kommer ligga och sola.
Den är dyrare i första inköp då man måste skaffa en ballast då med. Men sen i framtiden är det ingen skillnad i pris när man har ballasten.
Du får en MYCKET bättre lampa för pengarna.

Dagsljus rekommenderar jag T5 lysrör. Gärna med High output.
Skippa LED då de inte avger UVA som är jätte viktigt. Skippa T8 lysrör då de flimrar mycket mer än T5 samt drar mer ström.

Här har du lite olika alternativ.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/

Belysningen är något du inte bör snåla med. Spara hellre en månad extra och köp vettiga grejer. Man får igen det sen i  form av en mycket friskare och aktivare ödla.

Som bottensubstrat skulle jag köra sand blandat med kaktusjord, solmull eller torv.
Du behöver ingen dyr djuraffär sand. Sandlådesand, rådasand eller blästersand (från jula tex) fungerar kanon.
Kör inte enbart sand bara.

Inredning fungerar kanon att plocka ute, så som stenar, stockar och grenar.

27
1
Jonathan_NL:
Temla skrev:
Vilket härligt stort terrarium!! Höjden är jättebra, då kan du bygga på höjden för många skäggisar vill sitta högre när de solar. 

Rekommenderar denna lampa på solplatsen: 
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/mega-ray-160-w.html

Det är möjligt att du behöver någon mer lampa som ger värme i ett så stort terrarium.

Samt minst 2 st dagljusrör som ger så mycket ljus som möjligt.

Många har en blandning med sand/torv 50/50 och tycker det funkar bra. Själv hade jag det från början men då mina skäggisar aldrig visat något intresse för att gräva så slutade jag med löst bottensubstrat.

Flyers90 skrev:
Jag skulle mycket hellre vilja rekommendera dej att satsa på en HID lampa istället för en MV lampa som Tema länka till.
Ger mycket stabilare uvb värden samt drar mindre ström.

Denna skulle jag rekommendera :
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-70-w-med-drivdon.html

Häng den på 50-55cm avstånd från där ödlan kommer ligga och sola.
Den är dyrare i första inköp då man måste skaffa en ballast då med. Men sen i framtiden är det ingen skillnad i pris när man har ballasten.
Du får en MYCKET bättre lampa för pengarna.

Dagsljus rekommenderar jag T5 lysrör. Gärna med High output.
Skippa LED då de inte avger UVA som är jätte viktigt. Skippa T8 lysrör då de flimrar mycket mer än T5 samt drar mer ström.

Här har du lite olika alternativ.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/

Belysningen är något du inte bör snåla med. Spara hellre en månad extra och köp vettiga grejer. Man får igen det sen i  form av en mycket friskare och aktivare ödla.

Som bottensubstrat skulle jag köra sand blandat med kaktusjord, solmull eller torv.
Du behöver ingen dyr djuraffär sand. Sandlådesand, rådasand eller blästersand (från jula tex) fungerar kanon.
Kör inte enbart sand bara.

Inredning fungerar kanon att plocka ute, så som stenar, stockar och grenar.

Tack för svaren! Har nu något hum om vad jag ska köpa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild