CITES-listad. Enligt blocket?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
77
Gmalmgren:

Annonsering av CITES-listade djur och växtarter

Din annons innehåller ett djur eller produkt av djur som kan kräva intyg på att varan/djuret får annonseras. Om du har intyg skall det stå i annonstexten tillsammans med intygets ärendenummer. Att annonsera utan detta intyg är olagligt och du riskerar böter eller fängelse. Läs mer: www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites/handelinomeumedhotadearter.4.7caa00cc126738ac4e880002139.html

Hej!

Lagt upp min gula anakonda på blocket i hopp om att andra intresserade kanske kan hitta henne.

Då dyker detta mail fram till mig? Skulle bara vilja veta om NÅGON annan hört att dem är listade?

ALDRIG hört talas om eller läst, så mailade tillbaka om möjlig källa på det.

Bifogade även skötselråd härifrån i annonsen, där ingenting framgår. 

Bra irriterande att behöva kriga med deras support såfort man ska lägga upp en annons vad det än handlar om för någonting. ^^

321
444
Daniel_S:
Har de stoppat din annons eller var det bara rent informationsmässigt du fick meddelande?

117
99
Lancehead:
B-listade. Ingen speciell dokumentation krävs för att handla med dessa ormar.

47
77
Gmalmgren:
Daniel_S skrev:
Har de stoppat din annons eller var det bara rent informationsmässigt du fick meddelande?

Dom hade stoppat den, och det är inte första gången det sker med reptiler som INTE är cites heller. Blir lätt irriterad :p Iofs är det bra att dem kan informera, men inte stoppa annonser hejvilt innan de tar reda på saker.

47
77
Gmalmgren:
Lancehead skrev:
B-listade. Ingen speciell dokumentation krävs för att handla med dessa ormar.

Nej precis. Jag länkade även herpers choise i mejlet och bad de läsa i deras annons som BUTIK om det fanns någonting märkligt eller inte, och att hon är CB.. Känns lite slöseri på ens tid att dividera och vänta ut extra tid för att kunna få henne såld.

35
42
NordicBoas:
Hej. Sist jag försökte annonsera via blocket var det inte ett Cites nummer de ville ha utan mitt tillståndsnummer från kommunen att jag får ha ormar. Är det inte det nummret dom menar?

16
31
nigrita:

Blocket har försökt kräva cites på B-listade djur jag försökt annonsera om också och efter många om och men så verkade de förstå att det inte behövdes men då ville dom ha tillståndsnmr som jag inte heller har då kommunen jag bodde i inte kräver det. Slutade kort och gott med annonsen aldrig släpptes igenom trots att dom inte hade någon vettig motivering. 

Löste det sig för dig TS?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Vill poängtera att (som jag förstått det åtminstone) när handel av cites-B listade sker så ska säljaren ge ett dokument med sina kontaktuppgifter samt ta emot kontaktuppgifter av köparen.

Med andra ord ska man kunna bevisa till vem man sålt en art (om man är säljare) eller vem man köpt av (om man är köpare).

Att Blocket inte vet skillnaden är såklart tråkigt, men samtidigt inte så konstigt. Merparten av deras annonser har inte med djur att göra och ännu färre djur som är citeslistade.

Jag kan även ha fel, men det är väl inget krav på att man måste nämna citesnr i annons överhuvudtaget.

412
419
Hadara:
Det händer ibland. Jag tycker det är bra att dom är "för" försiktiga än tvärtom. Men vet du :) Skriv till dom och säg "det är en cites B och den kräver inte tillstånd" så lägger dom upp den direkt igen. Detta har hänt mig två gånger innan. Det är ingen fara :P 

117
99
Lancehead:
anders skrev:
Vill poängtera att (som jag förstått det åtminstone) när handel av cites-B listade sker så ska säljaren ge ett dokument med sina kontaktuppgifter samt ta emot kontaktuppgifter av köparen.

Med andra ord ska man kunna bevisa till vem man sålt en art (om man är säljare) eller vem man köpt av (om man är köpare).

Att Blocket inte vet skillnaden är såklart tråkigt, men samtidigt inte så konstigt. Merparten av deras annonser har inte med djur att göra och ännu färre djur som är citeslistade.

Jag kan även ha fel, men det är väl inget krav på att man måste nämna citesnr i annons överhuvudtaget.

Det är inget krav att lämna över någon dokumentation vid handel med B listade djur.
När det kommer till A-listade djur måste citesnr stå i annonsen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild