Tessera corn snake, vanlig majs eller egen art?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

124
63
WolfFire93:
Jag kollade på majsormsfärger för jag tänkte skaffa några nya eftersom jag ska ta ungar nästa år.
Då hittade jag "tessera corn snake"- det ser ut som de har korsat majsorm och strumpebandssnok...
Är det en egen art eller en färgvariant eller hybrid? :)

150
90
HameFall:
Vad jag läser på www.vmsherp.com/LCCornPatterns.htm ser det ut att bara vara en morf :)

97
93
knotan:
Är som sagts tidigare bara en morf av majsorm. Det finns dock några som påstår att det skulle finnas en hybridbakgrund. Man påstår då att det handlar om inblandning av stripade junglecorn (Kalifornisk kungssnok x Majsormshybrider). Verkar dock inte finnas några andra bevis än tyckande angående detta.
En bra sida att fördjupa sig i om man gillar majsormsmorfer är ians vivarium.

124
63
WolfFire93:
Ooooh! :3 då kanske det blir en sån! :D planerar en ny hona(kanske blir 2 honor då jag också är sugen på candy cane)
Älskar morfer! XD och det hade ju varit roligt då jag ska kläcka lite X3
Finns dem i sverige än eller måste man importera? :)

97
93
knotan:
Finns flera uppfödare av tessera i Sverige. Om du inte letar efter någon väldigt specifik kombination med tessera så finns det ingen anledning att importera.
Alltid härligt med entusiasm och önskan att köra igång med avel. Tänk dock igenom lite innan du börjar avla och skaffa in nya avelsdjur. Tyvärr är det väldigt svårt att sälja viltfärgade (classic) majsormsungar i dagsläget. Många vanliga morfer är också ganska svårsålda. Planera därför dina parningar noga så att du får säljbar avkomma. Använd t ex morfkalkylatorn på iansvivarium.com för att planera din avel. Tänk på att det alltid finns en risk att du får svårt att hitta nya bra hem till dina ormungar även om du får fram intressanta morfer. Med det sagt vill jag önska dig lycka till med kommande avelsprojekt!

124
63
WolfFire93:
knotan skrev:
Finns flera uppfödare av tessera i Sverige. Om du inte letar efter någon väldigt specifik kombination med tessera så finns det ingen anledning att importera.
Alltid härligt med entusiasm och önskan att köra igång med avel. Tänk dock igenom lite innan du börjar avla och skaffa in nya avelsdjur. Tyvärr är det väldigt svårt att sälja viltfärgade (classic) majsormsungar i dagsläget. Många vanliga morfer är också ganska svårsålda. Planera därför dina parningar noga så att du får säljbar avkomma. Använd t ex morfkalkylatorn på iansvivarium.com för att planera din avel. Tänk på att det alltid finns en risk att du får svårt att hitta nya bra hem till dina ormungar även om du får fram intressanta morfer. Med det sagt vill jag önska dig lycka till med kommande avelsprojekt!

Vad roligt!! :D ja jag har funderat mycket över avel fram och tillbaka, men skulle vilja skaffa lite nya färger så jag kan kläcka lite :D min hane är Hypomelanistisk och min hona är Anerytristisk med Aztek teckning :) 
Jag tycker dem är väldigt vackra, men även om båda har vita bakom sig så tror jag inte det är bästa färgkombon för ungar :/ 
(Jag är berädd att sälja till foder om jag inte får sålt vissa, dem måste ju också äta :'))
Men jag ska absolut kolla på den sidan och planera lite :D
Tack så jätte mycket! <3

124
63
WolfFire93:
Vet inte riktigt vad detta betyder? Bra eller dåligt?

124
63
WolfFire93:
Gamla bilder:
Hane

Hona

Hennes syskon

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Det betyder att de blir visuellt normalfärgade/viltfärgade men med hets. 

124
63
WolfFire93:
Aaaah... det låter ju inte så kul... borde dem inte få några albino då båda har det bakom sig?
Är dem dem som bär på det som kallas Het? Förvirrad av alla olika termer XD
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild