Att skaffa sin första Phelsuma grandis! Tips/råd?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
2
Shuuji:
Hejsan! Så som rubriken lyder så kommer jag att skaffa min första i helgen, så jag är lite nyfiken på vad jag ska skaffa för tillbehör och sådant. Kan säga att alla mina återförsäljare har typ bara Exo terra tillbehör, så enklast vore ifall man kunde nämna sådana! 

Jag har en ljusramp med x2 natural lightning 2.0 och en UVB150 i mitten. Sedan har jag ytterligare en just nu med med ett vanligt ljusrör som ger värme och ytterligare ljus till lite växter som annars står i lite skugga, det är dock bara en nödlösning innan jag rotade fram Exo terra rampen, har tänkt byta bort detta mot en värneplatta som hjälper till med värmen.

Har tänkt byta ut UVB150 emot UVB100 för det passar bättre för tropiska förhållanden.. räcker det med en? 

Och vad ska man använda för pulver till födan? 
Slängde mina gamla som jag haft tack var e utgående datum:) 

Läste också att man kanske behöver en solspott för uppnå 30-40 grader? Stämmer detta? Vad ska jag inhandla då för några saker anser ni? Jag gissar ju på att man ska ordna solplatsen på någon yta högt upp i tettariumet eftersom de är klättrare.. 

Börjar med ett Exo terra 60x45x60. Ska börja med en individ, och ifall det fungerar bra skaffar man en till... Sedan när de växt lite.. kan man ha två stycken i ett 90x45x90 eller vad rekomenderar ni?

93
49
Majjen13:
[quote=Shuuji]Hejsan! Så som rubriken lyder så kommer jag att skaffa min första i helgen, så jag är lite nyfiken på vad jag ska skaffa för tillbehör och sådant. Kan säga att alla mina återförsäljare har typ bara Exo terra tillbehör, så enklast vore ifall man kunde nämna sådana! 

Exoterra 90x45x90 är för litet för en fullvuxen ödla på 35 cm! Gå in på information och l80 där kan du se vad mini måtten är.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Det terrariet du har är tillåtet för att ha 2st ödlor i så länge de inte blir längre än 30 cm.

Jag skulle rekommendera att kika på större. Desto större desto bättre. Det är dumt att snåla på utrymme, det mår ödlorna bara sämre av.

Du bör absolut ha en solplats. Jag skulle rekommendera dej att köpa en HID lampa för det.
Här har du några butiker som säljer det:

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/
www.herperschoise.se/category.html/glodlampor/sollampor
uromastyx.se/produkt-kategori/belysning/hid/

Tänk på att skaffa mycket inredning. Inredning behöver man inte köpa sen. Finns massor med grenar, stenar och kvistar osv som man kan plocka helt gratis utomhus.

Se till att du fixar i ordning terrariet innan du får hem ödlan.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Shuuji skrev:
Hejsan! Så som rubriken lyder så kommer jag att skaffa min första i helgen, så jag är lite nyfiken på vad jag ska skaffa för tillbehör och sådant. Kan säga att alla mina återförsäljare har typ bara Exo terra tillbehör, så enklast vore ifall man kunde nämna sådana! 

Jag har en ljusramp med x2 natural lightning 2.0 och en UVB150 i mitten. Sedan har jag ytterligare en just nu med med ett vanligt ljusrör som ger värme och ytterligare ljus till lite växter som annars står i lite skugga, det är dock bara en nödlösning innan jag rotade fram Exo terra rampen, har tänkt byta bort detta mot en värneplatta som hjälper till med värmen.

Har tänkt byta ut UVB150 emot UVB100 för det passar bättre för tropiska förhållanden.. räcker det med en? 

Och vad ska man använda för pulver till födan? 
Slängde mina gamla som jag haft tack var e utgående datum:) 

Läste också att man kanske behöver en solspott för uppnå 30-40 grader? Stämmer detta? Vad ska jag inhandla då för några saker anser ni? Jag gissar ju på att man ska ordna solplatsen på någon yta högt upp i tettariumet eftersom de är klättrare.. 

Börjar med ett Exo terra 60x45x60. Ska börja med en individ, och ifall det fungerar bra skaffar man en till... Sedan när de växt lite.. kan man ha två stycken i ett 90x45x90 eller vad rekomenderar ni?

uvb150 och uvb 100 är ganska dåliga lampor så läs på en del om ljus. Jag kör solar raptor hid 35w till mina fördelen med hid lampor än andra uvb källor är att dom ger mer uvb, ljus och värme. funkar bra som spot och Phelsumor solar med naturligt under dom än under lysrör.

Du frågar om pulver? är det kalk och vitaminer du menar eller mat? hur som så har pangdubia bra foder och herpers har vitaminer och kalk 
Herpers har också foder, men jag upplever att pangea funkar bättre än Repashy

48
19
Masayoshi:
tenebrosa skrev:

uvb150 och uvb 100 är ganska dåliga lampor så läs på en del om ljus. Jag kör solar raptor hid 35w till mina fördelen med hid lampor än andra uvb källor är att dom ger mer uvb, ljus och värme. funkar bra som spot och Phelsumor solar med naturligt under dom än under lysrör.

Du frågar om pulver? är det kalk och vitaminer du menar eller mat? hur som så har pangdubia bra foder och herpers har vitaminer och kalk 
Herpers har också foder, men jag upplever att pangea funkar bättre än Repashy

Vilken Pangea kör du med till dina phelsuma laticauda? Kör med Repashy just nu men om Pangea är bättre så tänkte jag testa.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Masayoshi skrev:

Vilken Pangea kör du med till dina phelsuma laticauda? Kör med Repashy just nu men om Pangea är bättre så tänkte jag testa.

Bättre vet jag inte om den är, men pangea överlag äter flera av mina ödlor iaf. Jag har kört på alla smakerna och just P laticauda äter väl av alla men det är väl olika för alla 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild