Hjälp med Jemenkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
12
MartinK:
Jag fick lite smått panik för en stund sen, det såg ut som ögat på min Jemenkameleont svullnade upp men det verkar ha lagt sig lite nu. Han kliade sig också en gång på ögat, vad är felet? Han va ganska nära UV-lampan när det hände kanske ska påpekas. Jag bytte UV lampa omgående till en med svagare styrka.

42
12
MartinK:
Här är en bild på ögat. Det ser lite bättre ut än vad det gjorde för en stund sen men jävlar vad orolig jag blev.

1266
486
leedragon:
MartinK skrev:
Här är en bild på ögat. Det ser lite bättre ut än vad det gjorde för en stund sen men jävlar vad orolig jag blev.

var det i sambad när du vattnade?

42
12
MartinK:
leedragon skrev:

var det i sambad när du vattnade?

Nix, han fick bara fyra zophobas precis innan det hände.

1266
486
leedragon:
MartinK skrev:

Nix, han fick bara fyra zophobas precis innan det hände.

de brukar tvätta sina ögon på en sånt sätt när duschar de.  hankan fått nåt skit i öga, avakta och se. det rekomenderas att droppa eller spruta VÄLDIGT mjuk på ögat med ljumet vatten. annars kontakta en veterinär

42
12
MartinK:
leedragon skrev:

de brukar tvätta sina ögon på en sånt sätt när duschar de.  hankan fått nåt skit i öga, avakta och se. det rekomenderas att droppa eller spruta VÄLDIGT mjuk på ögat med ljumet vatten. annars kontakta en veterinär

Tack för tipset :) jag ska ha koll på honom. 

1159
626
Temla:
Zophobas har en tendens att spruta vätska, antar som försvarsmekanism. Kanske han fick lite i ögat. Skölj försiktigt med koksaltlösning (finns på apotek). Kameleonter kan göra sådär när det fått nåt i ögat - smuts eller infektion, gnuggar mot grenar och spänner ut ögat. Det ser skrämmande ut när man ser det första gången. En del kan bli irriterade i ögonen av UV kompaktlysrör också men då borde det ju gälla båda ögonen.  

42
12
MartinK:
Temla skrev:
Zophobas har en tendens att spruta vätska, antar som försvarsmekanism. Kanske han fick lite i ögat. Skölj försiktigt med koksaltlösning (finns på apotek). Kameleonter kan göra sådär när det fått nåt i ögat - smuts eller infektion, gnuggar mot grenar och spänner ut ögat. Det ser skrämmande ut när man ser det första gången. En del kan bli irriterade i ögonen av UV kompaktlysrör också men då borde det ju gälla båda ögonen.  

Tack för infon :) jag ska kolla till honom när jag kommer hem från jobbet men han ska förhoppningsvis va bra nu. Det såg bättre ut igår kväll :)

42
12
MartinK:
Medan jag ändå har skapat tråden kan jag ju passa på att fråga varför han väljer att sitta där uppe istället för under värmelampan? Någon som kan förklara det beteendet? Det är andra dagen han sitter där nu. (OBS. Det är inte så tomt på grenar som det ser ut att va, det är bara området kring värmelampan så han inte ska kunna nå den på något sätt).

1266
486
leedragon:
MartinK skrev:
Medan jag ändå har skapat tråden kan jag ju passa på att fråga varför han väljer att sitta där uppe istället för under värmelampan? Någon som kan förklara det beteendet? Det är andra dagen han sitter där nu. (OBS. Det är inte så tomt på grenar som det ser ut att va, det är bara området kring värmelampan så han inte ska kunna nå den på något sätt).

de försöker att klättra så högt som möjligt. ha inte lampor inne i terrariet. han kommet att bränna sig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild