Varför skickas det inte reptiler i Sverige?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
I USA kan man beställa reptiler (& liknande djur) & få dem levererade fram till sitt hus, varför är det inte så i Sverige?
Vore väldigt smidigt & enkelt för folk som inte bor i storstäder att kunna få sina exotiska djur som ett "brev på posten".
Men jag antar att det kan ha med EU-regler samt andra lagar att göra...
Vad tycker ni här inne om detta? 

5390
4129
Tropfrog:
Jag anser att det är förkastligt att skicka levande djur med folk som inte kan något om eller ens bryr sig om djuren.

Nej, åk till en mässa och ta hem vad du vill därifrån. Stort utbud, många kunniga säljare och trevliga människor.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Det har att göra med att det är för liten marknad i förhållande till jobbet som krävs så posten vill inte erbjuda det.
Det kräver speciell hantering och förvaring av paketen (inget kastande tex) samt att paketen hade inte fått lämnas ut på de flesta utlämningsställena då det är matbutiker.

Tropfrog skrev:
Jag anser att det är förkastligt att skicka levande djur med folk som inte kan något om eller ens bryr sig om djuren.
Nej, åk till en mässa och ta hem vad du vill därifrån. Stort utbud, många kunniga säljare och trevliga människor.

Mvh
Magnus 

De ska inte sköta om djuren, bara förvara det varmt eller rumstemperatur och behandla det varsamt ;-)
Det hade blivit ett steg mindre mellan köpare och säljare jämfört med mässa, de hade sluppit omlastning och ev vara på ett bord. 

Sen tror jag iofs den servicen hade riskerat att folk spontanköper och möjligen tappar intresset snabbare då det krävs mindre för att inhandla och göra sig av med djuren. Kör man 100 mil för ett djur så nog fasen sköter man om det :-P

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag tycker det är bara bra att vi inte skickar levande djur i vårat land. Som TropFrog skrev: Åk till en mässa och hämta det du vill ha därifrån istället, eller be en kurir ta hem din låda med djuret/djuren.

Visst vore det smidigt för människan att kunna få hem djuret i brevlådan.. men ur djursynpunkt är det ju riktigt dåligt!

Jag har aldrig bott i en storstad, kommer heller aldrig bo i en storstad (förmodligen) och jag har aldrig haft problem med att skaffa dom djur jag verkligen vill ha :) Får man anstränga sig lite tror jag även lusten att ha kvar djuret ökar.. Vilket jag ser som ett växande problem inom hobbyn, slit & släng med djuren.

Men som med allt här i livet finns säkert fördelar och nackdelar även i den här frågan :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild