Tänk på att en 3 meter lång boa kräver gott om plats. Man måste i regel bygga terrariet själv. BCC är min favoritorm, men iser att jag inte har utrymme för en. Jag har en liten lokalitet boa imperator. Dessum hane, för de är mindre. Boa är mer aktiv än kungspyton, men fortfarande väldigt lugn. När de har ätit ser man inte dem på ett par dagar. När de väl börjar leta efter föda igen så är de fortfarande makliga. Man behövar inte vara rädd för att ormen sprungit iväg bara för att man tittar bort en stund om man släpper ut den i bostaden.
Jag har sett defensiva ("aggressiva") trynsnokar på YouTube, men i övrigt ser jag dem som ett bättre alternativ än sandboa. De är dock giftiga, även om det är milt och de är kända för att inte bita.
www.youtube.com/watch?v=bXU2zfI5BwIJag tar bort sandboa för att den inte är så som man kanske förväntar sig att en orm "ska" vara. Eftersom den inte klättrar så har den inte instinkten att slingra sig runt fingrar eller arm för att hålla sig fast.
Jag älskar boa. Det är min personliga smak. Bara de senaste dagarna har jag fått upp ögonen för snokar, som jag tidigare var lite avvisande till. Snokar är mer aktiva och rör sig snabbare och därför kanske mer stimulerande. Och andra sidan så kan du ha en kungspyton i knät medan du ser på TV.
Tänk på att ormen kan vara billig, men kringutrustning ganska dyr. Terrarium. Klimatkontroll. Handållen IR-termometer. Dessutom en del jobb. Som andra har sagt, detta är inte för att avråda utan för att presentera fakta så gott jag kan. Jag har försökt vara objektiv, men jag har givetvis min personliga smak och tyckande. Jag håller med andra här om att man ska köpa det man vill ha och inte det andra säger är rätt för dig. Men samtidigt så är det man vill ha inte nödvändigt det man vill ha om man inte har alla fakta.