Första orm-vilken är lämplig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5390
4128
Tropfrog:
Lilgot skrev:

Jag tillbringade hela natten igår att läsa på och såg att den var ganska stilla. Men jag gillar boor och anakondor av den anledningen att de kramar ihjäl sina byten. (Nu kommer jag inte kunna få se för att lagen säger att man inte får använda levande ryggradsdjur som foder för att det orsakar onödigt lidande hos djuren) Och jag gillar också större ormar mer än vad jag gillar små.

MVH Leon

Då verkar du ju vara inne på rätt spår. Gillar man stora ormar så skall man inte ha snokarna jag tipsade om :)

Mvh
Magnus 

87
25
luzsmi:
Lilgot skrev:
jag gillar ormar som kramar ihjäl sina byten därför gillar jag boor bl.a. är dock inte så påläst om majssnok och strumpebandssnok

Då är väl kenyansk sandboa perfekt! Om killen är 10 år så kommer han ju knappast kunna bära en fullvuxen boa constrictor?

5390
4128
Tropfrog:
luzsmi skrev:

Då är väl kenyansk sandboa perfekt! Om killen är 10 år så kommer han ju knappast kunna bära en fullvuxen boa constrictor?

Det är inte trådskaparen du citerar. Ormen är till lilgot, inte till någon 10 åring. Lätt att ta miste på när många är inne och frågar i samma tråd :)

Mvh
Magnus 

87
25
luzsmi:
Tropfrog skrev:

Det är inte trådskaparen du citerar. Ormen är till lilgot, inte till någon 10 åring. Lätt att ta miste på när många är inne och frågar i samma tråd :)

Mvh
Magnus 

Jaha okej! :)

42
37
Diplo:
Cartaq skrev:

Det finns kort och gott två sorters ormar, de som dödar bytet med gift och de som kramar ihjäl sitt byte.

Nej, kort och gott.

Drymarchon sp som exempel.

14
4
Lilgot:
luzsmi skrev:

Plus att b.c:n kommer ju inte bli 3 meter på en dag heller

275
187
peter68:
Tänk på att en 3 meter lång boa kräver gott om plats. Man måste i regel bygga terrariet själv. BCC är min favoritorm, men iser att jag inte har utrymme för en. Jag har en liten lokalitet boa imperator. Dessum hane, för de är mindre. Boa är mer aktiv än kungspyton, men fortfarande väldigt lugn. När de har ätit ser man inte dem på ett par dagar. När de väl börjar leta efter föda igen så är de fortfarande makliga. Man behövar inte vara rädd för att ormen sprungit iväg bara för att man tittar bort en stund om man släpper ut den i bostaden.

Jag har sett defensiva ("aggressiva") trynsnokar på YouTube, men i övrigt ser jag dem som ett bättre alternativ än sandboa. De är dock giftiga, även om det är milt och de är kända för att inte bita.
www.youtube.com/watch?v=bXU2zfI5BwI

Jag tar bort sandboa för att den inte är så som man kanske förväntar sig att en orm "ska" vara. Eftersom den inte klättrar så har den inte instinkten att slingra sig runt fingrar eller arm för att hålla sig fast.

Jag älskar boa. Det är min personliga smak. Bara de senaste dagarna har jag fått upp ögonen för snokar, som jag tidigare var lite avvisande till. Snokar är mer aktiva och rör sig snabbare och därför kanske mer stimulerande. Och andra sidan så kan du ha en kungspyton i knät medan du ser på TV.

Tänk på att ormen kan vara billig, men kringutrustning ganska dyr. Terrarium. Klimatkontroll. Handållen IR-termometer. Dessutom en del jobb. Som andra har sagt, detta är inte för att avråda utan för att presentera fakta så gott jag kan. Jag har försökt vara objektiv, men jag har givetvis min personliga smak och tyckande. Jag håller med andra här om att man ska köpa det man vill ha och inte det andra säger är rätt för dig. Men samtidigt så är det man vill ha inte nödvändigt det man vill ha om man inte har alla fakta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild