Första giftorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
Mylldi:
hej! Är helt ny med allt som har med gift ormar! Men vill börja någonstans som är enkelt och inte kan döda mig! 
Är de någon som har tips på orm ? Och vad som krävs för att hålla en giftorm! Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Ludde 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Är du inte redan nu medlem i en av alla föreningar i landet så är mitt bästa tips att gå med i en sådan :) Om du inte har kontakter inom hobbyn redan, där finns otroligt duktiga personer som gärna lär ut giftormar och allt vad det innebär. Det första steget är och bör vara att skaffa dig en mentor inom området så du kan få erfarenhet på ett säkert vis innan du köper egna giftormar. 

Lycka till. 

81
104
PanicAttack96:

Finns inga bra nybörjararter direkt, alla kan ju potentiellt döda dig. Även om det är en "mild" Kopparskalle så kan det ju gå illa om man är överkänslig, samt vart du tar bettet och sånt.

Känner du att du vill ha gift men inte "dö" och har erfarenhet av ormar sedan tidigare, finns ju vissa baktandsgiftiga som man kan skaffa, som är just milt giftiga som kan fungera som träning för att se om man har tänket som behövs för giftormar.

Tips på sådana är t.ex Hydrodynastes gigas och Boiga cyanea. 

Att sedan skaffa giftormar är ju något du bör tänka igenom riktigt ordentligt och ett flertal gånger, du sätter ju faktiskt rätt mycket på spel med dessa djur.

Sen har Jonas helt rätt i det han skriver med.

9
27
italianbastard:
Jonas_ skrev:
Är du inte redan nu medlem i en av alla föreningar i landet så är mitt bästa tips att gå med i en sådan :) Om du inte har kontakter inom hobbyn redan, där finns otroligt duktiga personer som gärna lär ut giftormar och allt vad det innebär. Det första steget är och bör vara att skaffa dig en mentor inom området så du kan få erfarenhet på ett säkert vis innan du köper egna giftormar. 

Lycka till. 

Brukar inte skriva här av tusentals anledningar men...

Frågorna du ställer gör mig lite nervös och tyder på att du har en bit kvar till ett ev giftormsinnehav.
Det finns ingen orm som är giftig och inte är en fara för ditt liv.
Hur du reagerar vid ett eventuellt bett är omöjligt att förutspå.

Börjar gör man med den art som intresserar en.
Studera den orm du är intresserad av, läs böcker, studera ormen på djurpark eller hos folk som innehar arten.
Ställ frågor se och lär.
Man skaffar inte giftormar bara för att dom är giftiga.
Läs på, gå med i föreningar, fråga dig själv om du är mogen för detta.
I den här hobbyn finns inte utrymme för klantarslen och ett misstag kan vara förödande för dig och hela hobbyn.

81
154
Pngtaipan:
italianbastard skrev:

Brukar inte skriva här av tusentals anledningar men...

Frågorna du ställer gör mig lite nervös och tyder på att du har en bit kvar till ett ev giftormsinnehav.
Det finns ingen orm som är giftig och inte är en fara för ditt liv.
Hur du reagerar vid ett eventuellt bett är omöjligt att förutspå.

Börjar gör man med den art som intresserar en.
Studera den orm du är intresserad av, läs böcker, studera ormen på djurpark eller hos folk som innehar arten.
Ställ frågor se och lär.
Man skaffar inte giftormar bara för att dom är giftiga.
Läs på, gå med i föreningar, fråga dig själv om du är mogen för detta.
I den här hobbyn finns inte utrymme för klantarslen och ett misstag kan vara förödande för dig och hela hobbyn.

Instämmer helt och fullt med förgående inlägg !

12
1
Mylldi:
Okej, jag ska kolla upp alla tips! Tack så mycket för all hjälp! 

210
273
Lordguras:
Köp boken beginers guide to keep venomous snakes. Jag gjorde det och efter en genomläsning insåg jag hur ogärna jag vill handskas med dom arterna. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild