Frågor kring terrarium till en majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
astfors:
Hej,

Jag har länge funderat på att just att skaffa en majsorm och försöker att göra så god research jag kan om djuren och har kommit fram vad för typ av terrarie som behövs.

Och just när det gäller terriet så blir jag inte riktigt klock, det är olika bud "överallt". 

Tittar man t.ex. hos zooariet så har dom ett "Majsormspaket" där en burk på 80*40*40 medföljer i paketet, och en burk på 0,8*0,4 = 0,32 m2 vilket enligt L80 passar marklevande arter som blir max 100 cm.

Tittar man istället hos herperschoise så har dom ett paket där ett kar på 60*45*45 som ger en yta på 0,27m2 vilket också enligt L80 lämpas bäst för marklevande ormar upp till 100cm.

Så hur ska man tolka detta?

Är L80 bara en rekomendation? Eller är det sällan som Majsormar blir längre än 100 cm? Eller är båda dessa kar tänkta som juvenilkar?

Sen så undrar jag hur det är med uppvärmingen av karet, enl. L80 så ska en majsorm ha mellan 24-27 grader i karet, vilket är väl umgefär vad man har hemma, så behövs det någon värmekälla utöver en lampa? OM extra värme behövs så tycker jag att det verkar smidigt med en värmematta, går dessa att använda med terrarier som är byggda i OSB (eller whatever trämatrl) eller funkar dessa endast med glasterrarium?

Mycket frågor, men vill ju att det ska bli perfekt för ormen.

Väl mött och tack på förhand!
/astfors

93
49
Majjen13:
[quote=astfors]Hej,

Det är tänkt som juvenilpaket, det måste vara "billigt" när man köper paketet. De hoppas att du skall komma tillbaks och köpa ett nytt senare! Så gör ofta Zoohandeln, dvs säljer för små burar till fåglar, kaniner m.m Har min majsorm i ett terrarie på 150x 70x 50 cm det fungerar perfekt! Försök att få dem att göra ett nytt majsormspaket med ett lagligt terrarie för en vuxen orm.
 mv
Kenth

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

27 grader inomhus? Det lät varmt :) 

Du bör ha vissa zoner i terrariet som är varmare än så, jag skulle nog säga runt 30 grader som en "hot-spot"(minst). Så en extra värmekälla är definitivt att rekomendera om du bor i Sverige. Vilken värmekälla man sen väljer är mycket en smaksak, det viktiga är att temperaturen är rätt sen vad man använder finns många åsikter om. Personligen använder jag mig av värmeslingor i några terrarium och i ett par andra har jag värmepaneler. Värmepaneler skruvar man enkelt upp i taket så dom är ju väldigt smidiga i träterrarium faktiskt :) Men går även att ha värme underifrån. 

Finns ett skötselråd om arten här på sidan om du inte redan läst det. 

(Jag säljer ett 150x60x80 terrarium, snyggt glasterrarium! och min kompis har flera majsormar till salu, vi har bord i Södertälje. Bara slå till! ;) ). 

2
0
astfors:
Jonas_ skrev:
27 grader inomhus? Det lät varmt :) 

Du bör ha vissa zoner i terrariet som är varmare än så, jag skulle nog säga runt 30 grader som en "hot-spot"(minst). Så en extra värmekälla är definitivt att rekomendera om du bor i Sverige. Vilken värmekälla man sen väljer är mycket en smaksak, det viktiga är att temperaturen är rätt sen vad man använder finns många åsikter om. Personligen använder jag mig av värmeslingor i några terrarium och i ett par andra har jag värmepaneler. Värmepaneler skruvar man enkelt upp i taket så dom är ju väldigt smidiga i träterrarium faktiskt :) Men går även att ha värme underifrån. 

Finns ett skötselråd om arten här på sidan om du inte redan läst det. 

(Jag säljer ett 150x60x80 terrarium, snyggt glasterrarium! och min kompis har flera majsormar till salu, vi har bord i Södertälje. Bara slå till! ;) ). 

Haha, va fan jag har inte koll på exakt hur varmt man har inomhus, men när jag tänker efter så är det ju kanske inte så varmt man har i en lägenhet. =D

Oj, det var ett ganska så stort kar! Vad ska du har för det? Själva införskaffandet av terrarie och orm kommer att ske efter flytten som är nu i oktober. Så det kan vara aktuellt om du har kvar karet och vad du ska ha för det. =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild