Hjälp med luftfuktlighet!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
TSMFredrik:
Tjena!

Jag är ny här och detta är mitt första inlägg, så kanske bra med en liten presentation först.
Jag har en Kungspyton och en Majsorm och jag är väldigt ny i reptilvärlden, så alla råd är välkomna!
Jag har problem med Majsormens luftfuktlighet. Jag har ett Exo Terra terrarium och jag har hört att dem är kända att vara väldigt dåliga med just detta. Finns det något jag kan göra åt detta? Det ska vara mellan 40-50& och jag har just nu 32%, jag kan spraya så det kommer till 40% men sedan sjunker efter 5 min.

Några tips?
Mvh, Fredrik

5390
4129
Tropfrog:
Det första torde väl vara att täppa till ventlilationsgallerna något. Jag vet inte hur din burk ser ut, men om den har galler upptill så är det bara att köpa glasbitar som passar där.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Köpt plexiglas på tex Biltema som du kapar till med en bågfil eller likannde som du kan täcka över en del av nätet i taket.

Vad har du för bottensubstrat?

Till min skäggis har jag sand och kaktusjord blandat 50/50. Istället för att bara spraya i terrariet vattnar jag bottensubstratet. Då håller sej fukten längre. Se till att ha ett tjockt lager med substrat om du ska göra detta så det inte är blött det översta, utan att vattnet kan sjunka ner för att sedan avdunsta.

Ha även några ritkiga växter i terrariet om du inte har de. De hjälper till att hålla uppe fuktigheten.

184
218
Kristian_F:
Du sprayar troligtvis för lite, det tror jag är ganska vanligt i början. Fukta upp bottenmaterialet i ena halvan av terrariet ordentligt. Då dunstar det under en längre tid och du får en mycket stabilare fuktighet. Det ska vara genomfuktat, testa att spraya så du tror att det är "lagom" sen väntar du en 10 minuter och gräver runt lite i det så ska du se att det troligtvis är snustorrt under ytan.

Sprayar man bara"ytligt" och har bra ventilation så försvinner det så fort det dunstat från ytorna, vilket går fort i ett uppvärmt terrarium. Blanda gärna i lite substrat som håller vatten en stund, exempelvis spagnum mossa eller kokostorv. Vanlig torv är rejält svår att återfukta när den väl torkat så det rekomenderar jag inte om terrariet stundtals torkar upp.

Jag brukar som Flyers90 också vattna ibland, så det blir rejält uppfuktat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild