Duschschema

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
59
mrvikke:
hej, Är nyfiken hur ni brukar ställa in erat bevattningssystem. Är det bäst med långa duschningar eller flera korta? Har levande växter så som bromelior och några ormbunkrar så tänker vilket som är bäst för dem. 

150
90
HameFall:
Allt beror på vilken fuktighet du vill åt, när jag hade min panterkameleont hade jag 3x1minut på 24h :)

5390
4129
Tropfrog:
Jag har undrat detsamma. Sen nerdade jag in mig i tekniken och beställde fuktighetsstyrning. Får väl se hur stor hysteresen är på den, för det påverkar ju hur ofta och länge den går på.

MVH
Magnus

Medlem i SkHF
1043
1174
NellyNiklas:
Jag håller själv på att testa mig fram med mitt Vivarium. Jag lutar åt en variant Phelsuma och enligt källor ska luftfuktigheten ligga runt 50%-80%. (Finns inga djur i dagsläget).

En sak att tänka på dock. Beroende på hur din bur ser ut (låg el. hög) och vart du placerar din hygrometer, så kommer siffrorna skifta olika mycket olika fort.
Placera inte den vid tex värmeplatsen och gå efter de värdena som syns där.

Jag är själv lite nördig och mäter på 6 olika platser i Vivariumet. Top, mitt och botten på resp. kalla och varma sidan. (På samma höjd). Sen kollar jag varje hel timme (främst på helgerna) och knappar in i Excel och plockar fram lite grafer. Jag har förhoppningar på att kunna "finjustera" in ett vettitgt mistschema. 

173
59
mrvikke:
NellyNiklas skrev:
Jag håller själv på att testa mig fram med mitt Vivarium. Jag lutar åt en variant Phelsuma och enligt källor ska luftfuktigheten ligga runt 50%-80%. (Finns inga djur i dagsläget).

En sak att tänka på dock. Beroende på hur din bur ser ut (låg el. hög) och vart du placerar din hygrometer, så kommer siffrorna skifta olika mycket olika fort.
Placera inte den vid tex värmeplatsen och gå efter de värdena som syns där.

Jag är själv lite nördig och mäter på 6 olika platser i Vivariumet. Top, mitt och botten på resp. kalla och varma sidan. (På samma höjd). Sen kollar jag varje hel timme (främst på helgerna) och knappar in i Excel och plockar fram lite grafer. Jag har förhoppningar på att kunna "finjustera" in ett vettitgt mistschema. 

Fått något bra resultat? 

Medlem i SkHF
1043
1174
NellyNiklas:

Jag vet inte hur väl det syns så därför lämnar jag en länk till bilden: www.dropbox.com/s/n0zx090p1uvfpat/duschschema.JPG?dl=0
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild