Pogona Henrylawsoni, Parhållning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
24
jbjohansson:

Har lite funderingar kring det här med att ha ett par "DvärgSkäggisar" i ett och samma terrarie. Jag gissar att det finns någon eller några här på sidan som kör på den varianten och vill gärna höra från er hur det funkar, framförallt fördelar och nackdelar med det.
Har själv funderingar på detta och har tänkt mig ett terrarie på 180-200cm i längd, 60 djupt och runt 60-70 cm i höjd. Frun i huset köpte nyligen en hona och jag har en hane sedan tidigare.
Alla erfarenheter är intressanta att höra. Då de vi har är ganska olika i ålder och storlek kommer det att dröja ett tag innan det är aktuellt, men det skadar inte att börja planera redan nu.
Tacksam för all info.

Mvh Jocke

150
90
HameFall:

Fördel:
Spar plats

Nackdelar:
Reptiler är solitära djur och mår bäst ensamma
Ökar chansen för stress hos båda individerna
Det innebär att honan kommer lägga ägg flera gånger per år vilket gör att kroppen kommer ta mycket stryk
Vad gör ni den dagen dom inte går ihop längre? Man måste ha ett terrarium i backup utifall detta sker (och då kan man lika gärna ha dom separat)
Om ödlorna inte kommer överens (kan hända efter en dag eller ett år) kan det blir så att dom biter av svansen, tår osv.

Vad är anledningen till att ni vill ha dom i par istället för i olika terrarium föresten? :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild