Alternativ abg substrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5477
4193
Tropfrog:
Hej

Första inlägget här. Familjen önskar ett terrarium med jungfrugeckos. Så jag har i uppdrag att ordna det. Jag lockas av biologiska lösningar och har läst mycket om bioaktivt terrarium. Alla verkar vara överens om att Abg substrat är det bästa. Men inte alla ingredienser är lätt att få tag på i Sverige och inte alla är ekologiskt hållbart att tillverka.

Såå, vad använder man i Sverige? Någon som kört bioaktiv botten och kan dela med sig av en framgångsrik blandning?

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Torv, sand, löv och vit ved funkar för mig och lite spagnum 

5477
4193
Tropfrog:
Vit ved? Vad menar du med det? Vilka proportioner?

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:
Vit ved? Vad menar du med det? Vilka proportioner?

Mvh
Magnus 

Gammalt dött lövträd som blir så att det faller isär när man tar i det. 
Blandar lite hur som så att man tycker det blir bra. 

184
218
Kristian_F:
Kör täckbark, smulade/hela löv, hackad vitmossa, jord, lite pimpsten (för att jag hade lite över), lite "vanlig" granitsten som jag samlat in från det som de sprider ut på vintern, har det som del i mitt substrat till kaktusarna också, tvättat såklart. Hoppstjärtarna och gråsuggorna stormtrivs vad jag kan se.

Täckbarken kan lukta lite fränt i några dagar men det försvinner när den får lite luft ett tag.

5477
4193
Tropfrog:
Tack för info. Ju mer jag läser desto fler blandningar verkar funka. Då är det väl inte så svårt. Det är ju bara att se till att det håller fukt lagom, dränerar och bryts ner sakta. Men hör gärna vad andra har för erfarenheter.

Hur länge har ni kört med samma botten?

Mvh
Magnus

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:
Tack för info. Ju mer jag läser desto fler blandningar verkar funka. Då är det väl inte så svårt. Det är ju bara att se till att det håller fukt lagom, dränerar och bryts ner sakta. Men hör gärna vad andra har för erfarenheter.

Hur länge har ni kört med samma botten?

Mvh
Magnus

5-6 år är nog den äldsta och inga planer på att byta ut, det är mer fylla på som sker. Minikompost :-)

5477
4193
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

5-6 år är nog den äldsta och inga planer på att byta ut, det är mer fylla på som sker. Minikompost :-)

Precis så som jag vill ha det. ABG substratet inehåller tree fern fiber som den grova och drännerande strukturen. Vitsen är att det bryts ner oerhört långsamt så att jorden hålls lucker under mycket lång tid. Men eftersom det inte finns att få tag på i Sverige så blir det ofantligt dyrt att få tag på.

Vilka djur har du i din botten?

Om man saknar en grov och långsiktigt hållbar struktur så borde man ha någon form av mask i botten som gör jobbet. Men jag hittar ingen som tål förutsättningarna och är tillräckligt liten. Någon som har ett tips?

MVH
Magnus

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Precis så som jag vill ha det. ABG substratet inehåller tree fern fiber som den grova och drännerande strukturen. Vitsen är att det bryts ner oerhört långsamt så att jorden hålls lucker under mycket lång tid. Men eftersom det inte finns att få tag på i Sverige så blir det ofantligt dyrt att få tag på.

Vilka djur har du i din botten?

Om man saknar en grov och långsiktigt hållbar struktur så borde man ha någon form av mask i botten som gör jobbet. Men jag hittar ingen som tål förutsättningarna och är tillräckligt liten. Någon som har ett tips?

MVH
Magnus

Bark fungerar likadant tror jag, det verkar vara kokosbark om jag googlade rätt.
Men det som Tenebrosa föreslog fungerar med. Jag har nog en blandning med vitved, jord, torv och rester av blommorna och frukter vid det här laget.
Kommer inte ihåg om jag hade bark i eller ej.
Jag har eventuellt gråsuggor, hoppstjärtar och kackerlackor. Eventuellt då jag inte vet exakt längre vilka som lever och vilka som inte gör det :-P

Vanlig kompostmask ska fungera bra

5477
4193
Tropfrog:
Vilka kackerlackor skulle funka fint under dessa förhållandena? Viktigt att ungarna äts av jungfrugeckos och att de inte smiter och skapar kolonier i väggarna
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild