Skydd För Trä Terrarium Och Diverse Annat..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
2
Maddie:
Hejsan!

Jag skulle vilja ha lite svar på några saker angående terrarium i trä och annat bygg relaterat :)

1* Hur eller vad använder jag för att skydda virket från att börja mögla och ruttna??

Har hört att man måste lacka virket med olika preparat men är inte det giftigt

2* Målar färger ect.

Vad/vilka färg typer kan man använda för att måla till exempel trä terrarium eller egenbyggda inredning och gömmor för djuren som inte är farligt för dom??

3* Lampor och Armaturer..

Någon som har bra tips på hur man ska sätta fast värmelampor och och lysrör inuti trä terrarium utan att allt ska ta eld eller ramla ner i huvudet på det stackars djuret??

* Lim, Silikon ect,

Vad kan man använda för att klistra och gegga i varma eller fuktiga terrarium som inte är giftigt??

Har lixsom aldrig byggt och grejat med sånahär grejor förut så därför alla frågor, och är mer än glad om det kommer många olika förslag från er som haft ett lyckat resultat inom detta :D

240
183
Mickee:
Maddie skrev:
Hejsan!

Jag skulle vilja ha lite svar på några saker angående terrarium i trä och annat bygg relaterat :)

1* Hur eller vad använder jag för att skydda virket från att börja mögla och ruttna??

Har hört att man måste lacka virket med olika preparat men är inte det giftigt

2* Målar färger ect.

Vad/vilka färg typer kan man använda för att måla till exempel trä terrarium eller egenbyggda inredning och gömmor för djuren som inte är farligt för dom??

3* Lampor och Armaturer..

Någon som har bra tips på hur man ska sätta fast värmelampor och och lysrör inuti trä terrarium utan att allt ska ta eld eller ramla ner i huvudet på det stackars djuret??

* Lim, Silikon ect,

Vad kan man använda för att klistra och gegga i varma eller fuktiga terrarium som inte är giftigt??

Har lixsom aldrig byggt och grejat med sånahär grejor förut så därför alla frågor, och är mer än glad om det kommer många olika förslag från er som haft ett lyckat resultat inom detta :D

Använder Titebond III trälim till mycket, godkänd för kontakt med livsmedel, vattenfast och blir brunt när det torkat.
Annars köper jag Julas akvariumsilikon och fogskum, hyfsat billigt.

2966
1648
Hoggaforfan:
1. Epoxylack som är det som oftast används är inte giftigt när det härdat.
Finns en del olika metoder. Vilken miljö och vad ska du ha i terrariumet?
Störst påfrestan är det där bottenmaterialet ligger så dammduk är en lösning även i ökenterrarium

2. Vattenbaserade färger, gärna akryl

3. Skruv, en lampa blir inte tillräckligt het för att få det att brinna. Direktkontakt bör dock undvikas

4. Akvariegodkänd silikon eller Tec7 om du behöver rejäla saker.

Kolla gärna byggtrådarna för tips och råd
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild