Dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
7
smulan_gazelle1305:
Hejsan!
Min skäggagam dog igår av okänd anledning så jag tog den till min kompis som är reptilveterinär för att hon ville undersöka den, vi tog den till kliniken, gjorde massa tester men hittade ingen anledning till att den dog!

Hon hade 7 Dabbagamer hemma, och hon gav mig en (Hur snäll är hon inte?!). Det var hon som hjälpte mig köpa min första ödla osv och hon är superbra med reptiler!

Men jag vet typ ingenting om hur man tar hand om en dabbagam, hon berättade liksom hur varmt de har, vad de äter och lite sånt, men jag undrar om ni har några tips p typ vad jag kan ge den för sallad, beteende mm!

Jag kan ju massa om hur man tar hand om ödlor och så men det skulle vara kul att lära sig lite mer om dabbagamer! Btw den jag har är en Marockansk Dabbagam som hon fött upp själv, den är 1 år gammal, jag har träffat dens föräldrar och syskon, de är helt friska!

Jag har ju kvar grejer från min skäggis som jag tvättade noga, men jag fick en ny värmelampa då den jag har inte blev tillräckligt varm då den haft 40-45 graders solplats hos min kompis, och min skäggis hade solplats på Max 38, hon tyckte att det var för varmt om det var över 38 grader så jag bytte lampa mot en lite "svalare", men nu har jag solplats på 42 grader!

När jag släppte ut den i terrariet igår så sprang den och gömde sig under solplatsen (det är en "sten"grotta), låg där hela natten och hela dagen idag fram tills nu, den har gått ut och lagt sig bredvid solplatsen. Allting verkar gå bra hittils men jag funderar på att köpa en till från henne då den bodde med 6 andra Dabbagamer och nu är den plötsligt ensam, men mitt terrarie är inte stort nog, och jag vill inte lägga 3-4000 på ett till.. Men det kommer nog bli bråk och så om flera bor tillsammans så jag gör nog inte det :)

Är tacksam för all hjälp jag kan få, jag vill att Cleo ska ha ett så bra liv som möjligt! 

61
26
HerptilLasse:
Det finns skötselråd om dabbagam här 

7
3
ragnar2017:
Beklagar att din skäggagam gått bort och gratulerar dig till en dabbagam. Har själv en marokansk dabbagam i typ samma ålder som din skulle jag tro sen 4-5 månader tillbaka och den låg till en början gömd mestadels av tiden. Nu börjar den komma fram då och då men står man och tittar för länge så går den och gömmer sig. Vad jag hört blir de mindre skygga med åldern. Vi har börjat muta den genom att lägga lite bipollen strax utanför där den brukar ligga. I början åt den inte det förrän man gick därifrån men efterhand som så har den börjat äta när man har handen kvar så man tom får klappa den nätt med fingrarna. Man får ha lite tålamod med dessa speciellt om man är van vid skäggagamer. Har även en vuxen dabbagam och det är som dag och natt. 
Din dabbagam ska ha det ganska mkt varmare än din skäggagam. Någonstans mellan 50-55 grader på solplatsen och runt 25-30 grader på svala sidan av terrariumet. De behöver heller ingen vattenskål eller badas eller uppmuntras till bad som skäggagamerna.
Som tidigare nämnt finns det skötselråd här. 
Lycka till!  

Medlem i SHF
4051
5105
Jonas_:

Vilken seriös reptilveterinär som ger bort ödlor till någon utan att denne har kunskaper om arten :) Vill inte verka hård eller så men tycker sånt här är så konstigt, att man skaffar djuret först och sedan börjar leta information om djuret. I min värld gör man tvärtom givetvis! 

Din kompis som är reptilveterinär bör åtminstonde ge dig rejält med fakta innan du tar hem djuret, man får såklart ha en annan åsikt om det! :) 

Sök på artens vetenskapliga namn så finns det massor med information/fakta om arten. 

Angående skäggagamer jämfört med dabbagamer skiljer sig miljön en hel del åt. Dabbagamer brukar även vilja ha det varamare än skäggisar. 

Detta är inget påhopp på dig som person så tolka det inte så. Jag tycker bara det är märkligt att så många köper reptiler utan att läsa på INNAN djuret kommer och inte efter djuret landat hemma. Min personliga åsikt såklart. Finns inte i min värld att skaffa ett djur jag inte läst på om riktigt mycket. Blir så mycket bättre förutsättningar för både dig och djuret när man besitter lite kunskap om djuret man skaffat. Ingen (eller väldigt få åtminstonde) köper en hundvalp och sedan läser man på om vad en hund är för typ av djur, men reptiler då verkar många göra på det här sättet, märkligt! 

Hoppas du hittar information om arten & att den får ett långt och bra liv i fångenskap :) 

En sak till förresten.. Jag skulle varit mycket försiktig med sakerna du har och inte direkt haft dom i kontakt med ett nytt djur. Då du inte vet vad agamen dog av, kanske är smittsamt?? 

240
183
Mickee:
Jonas_ skrev:
Vilken seriös reptilveterinär som ger bort ödlor till någon utan att denne har kunskaper om arten :) Vill inte verka hård eller så men tycker sånt här är så konstigt, att man skaffar djuret först och sedan börjar leta information om djuret. I min värld gör man tvärtom givetvis! 

Din kompis som är reptilveterinär bör åtminstonde ge dig rejält med fakta innan du tar hem djuret, man får såklart ha en annan åsikt om det! :) 

Sök på artens vetenskapliga namn så finns det massor med information/fakta om arten. 

Angående skäggagamer jämfört med dabbagamer skiljer sig miljön en hel del åt. Dabbagamer brukar även vilja ha det varamare än skäggisar. 

Detta är inget påhopp på dig som person så tolka det inte så. Jag tycker bara det är märkligt att så många köper reptiler utan att läsa på INNAN djuret kommer och inte efter djuret landat hemma. Min personliga åsikt såklart. Finns inte i min värld att skaffa ett djur jag inte läst på om riktigt mycket. Blir så mycket bättre förutsättningar för både dig och djuret när man besitter lite kunskap om djuret man skaffat. Ingen (eller väldigt få åtminstonde) köper en hundvalp och sedan läser man på om vad en hund är för typ av djur, men reptiler då verkar många göra på det här sättet, märkligt! 

Hoppas du hittar information om arten & att den får ett långt och bra liv i fångenskap :) 

En sak till förresten.. Jag skulle varit mycket försiktig med sakerna du har och inte direkt haft dom i kontakt med ett nytt djur. Då du inte vet vad agamen dog av, kanske är smittsamt?? 

Jonas!, nu när du ändå är på tråden, vet du nån reptilkunnig veterinärklinik i Gävle/Gästrikland?
Inte nått tok nu med ödlorna, men kan vara bra å veta om nått uppstår :)

Medlem i SHF
4051
5105
Jonas_:

Mickee skrev:

Jonas!, nu när du ändå är på tråden, vet du nån reptilkunnig veterinärklinik i Gävle/Gästrikland?
Inte nått tok nu med ödlorna, men kan vara bra å veta om nått uppstår :)

Det korta svaret: Nej :D 

Men finns en kvinna vid namn Irene Ahl som håller till i Järbo utanför sandviken. Hon är kanonbra och mycket duktig på reptiler! Hon går säkert att leta på, jag har inga kontaktuppgifter tyvärr. Hon har en klinik hemma tror jag. Hon var tidigare veterinär på Furuviksparken och har stor erfarenhet av exotiska djur. 

240
183
Mickee:
Jonas_ skrev:

Det korta svaret: Nej :D 

Men finns en kvinna vid namn Irene Ahl som håller till i Järbo utanför sandviken. Hon är kanonbra och mycket duktig på reptiler! Hon går säkert att leta på, jag har inga kontaktuppgifter tyvärr. Hon har en klinik hemma tror jag. Hon var tidigare veterinär på Furuviksparken och har stor erfarenhet av exotiska djur. 

Stålkade lite på fejjan, hittade henne :)
Bra att veta, tackar!

7
7
emelieekvall:
Smilla har skrivit ett jättebra skötselråd för uromastyx nigriventris! :) 

När det gäller att den gömmer sig, ge den lite tid. Tog ca 3v för min innan den började våga vara ute samtidigt som vi var hemma. Håll inte på och pilla, och ställ in mat/städa när det är släckt på morgonen när den sover. och den vill jättegärna vara ensam, de är inte gruppdjur. :) 
De äter inte varje dag, ibland äter de massor och ibland inget. De kan även vara ute och greja en hel dag och en annan dag bara ligga i gömstället. De har ett väldigt intressant beteende haha. 

Vad jag ger min:
Endivesallad (varje dag)
Frisésallad (varje dag)
Escarolesallad (varje dag)
Maskrosblad (varje dag i liten mängd)
Squash - acorn/butternut/jättepumpa/spagetti/sommar/tallrik (varje dag)
Rucola (en-två gång i veckan)
Morötter (en-två gång i veckan)
Linser -blöta/torra (en-två gång i veckan)
Paprika - grön/gul/röd (en-två gånger i veckan)
Zucchini (1-2 gånger i veckan)
Frön - hirs/safflor/klöver (liten mängd, en-två gånger i veckan)

Varje dag = sådant som går att ge hela tiden, ger inte allt som det står "varje dag" på varje dag, utan varierar. 

1-2 gånger i veckan = ge mer sällan, går att variera så man ger olika varje dag, men det är inte viktigt att dem får det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild