Vilka kryp kan jag ge till min ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
5
NenaCA:
Jag vet att man kan ge mjölmask och syrsor . vad mer kan man ge? kan man ge Mjölbaggar? Vilka är bäst att ge?

Medlem i SHF
4049
5101
Jonas_:
Den enklaste att föda upp tycker jag är kackerlackor! Dessutom mycket omtyckt av alla insektsätare. Finns flera olika arter som är enkla att hålla på med. Tror nog majoriten av alla i hobbyn kör med kackerlackor :) Mjölmask och maskar,larver brukar vara rätt feta så ingen bra basföda. Mjölbaggar brukar dom flesta rata faktiskt, bara prova dig fram vad din ödla gillar. Variation är alltid bra såklart. 

150
90
HameFall:
Jag instämmer med föregående talare! Men du kan alltid kika på: www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

Medlem i GHF
3153
1773
EmanuelKarl:
jag ger kackerlackor (argentinska kackerlackor är det, Blaptica dubia heter de på latin eller bara dubia). Det brukar gå ner. En varierad kost är alltid bra och man kan variera med till exempel syrsor. Mata helst inte med mjölbaggar då de luktar väldigt illa vilket ödlan inte brukar gilla, har dom provat det en gång så brukar de inte vilja ha det igen. Mata helst inte med mjölmask/zofobas överhuvudtaget då de innehåller  mycket fett, kan ges som godis ibland.

10
5
NenaCA:

EmanuelKarl skrev:
jag ger kackerlackor (argentinska kackerlackor är det, Blaptica dubia heter de på latin eller bara dubia). Det brukar gå ner. En varierad kost är alltid bra och man kan variera med till exempel syrsor. Mata helst inte med mjölbaggar då de luktar väldigt illa vilket ödlan inte brukar gilla, har dom provat det en gång så brukar de inte vilja ha det igen. Mata helst inte med mjölmask/zofobas överhuvudtaget då de innehåller  mycket fett, kan ges som godis ibland.

Tack SÅ mycket för svar. Provade ge baggar men ingen var intresserad. Syrsor köpte jag men dom var så himla stora och bara växte, ödlorna är fortfarande rätt små. mjölmask gav jag nån gång, ska absolut köpa dubia åt dom istället.

10
5
NenaCA:

HameFall skrev:
Jag instämmer med föregående talare! Men du kan alltid kika på: www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

Tack! Det var en smart sida. Ska kolla in den när det behövs . :D

10
5
NenaCA:

Jonas_ skrev:
Den enklaste att föda upp tycker jag är kackerlackor! Dessutom mycket omtyckt av alla insektsätare. Finns flera olika arter som är enkla att hålla på med. Tror nog majoriten av alla i hobbyn kör med kackerlackor :) Mjölmask och maskar,larver brukar vara rätt feta så ingen bra basföda. Mjölbaggar brukar dom flesta rata faktiskt, bara prova dig fram vad din ödla gillar. Variation är alltid bra såklart. 

Jag håller med. Jag hittade ingen info om baggarna därför frågade jag . Provade och ge en till ödlan och den var inte intresserad :D haha Go figure. 

Men ska börja ge kackerlackor , det låter som en bra ide. Dom är nog för små för syrsorna jag köpte i djuraffären . Så köpte små dubia , får se hur det går.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild