Mathjälp Pantherophis guttatus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Kriscarlsson:
Hej, här kommer en riktig noob-fråga.

Vi skaffade vår orm för lite mindre än en månad sedan, och matade henne första gången för 2 veckor sedan. Då låg hon i sin grotta, sniffade lite på pinkyn men tog den inte. När vi lade ner musen utanför grottan dok hon rätt snabbt på den och glufs så vart det klart.

Nu har vi försökt igen, lördag och söndag. Vi lägger en fryst mus att tina ca en-två timmar utanför terrariet, och sedan håller vi inte den med en tång. Hon verkar helt ointresserad dessa gånger, och låter bara pinkyn ligga tills vi tar ut den för att det inte skall bli dåligt.

Vi försökte plocka upphenne första gången för ca en vecka sedan, och det verkar ha stressat henne rätt mycket. Även om vi inte har koll hela tiden tycket jag att hon rör sig ute mycket mindre sedan dess.

Jag vet att det är meningslöst att fråga "öh vad är det för fel på min orm" utan att ha fler detaljer, så jag vill gärna ha tips på vad det kan vara värt att hålla utkik efter? 

Luftfuktigheten ligger på 40% och temp på 28/23 grader C, och hon har legat på två olika gömställen när vi försökt.

Tips?

Tack på förhand för all hjälp vi fått hittills av alla kloka ormägare!

/
Kristofer Karlsson

93
49
Majjen13:
Hej!

Jag brukar värma pinkisen så att den är varmare än omgivningen, då tar ormen födan snabbare!

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Värma på dem kan man göra lite med en hårtork eller lägga i varmt vatten precis innan! Aldrig micron!!!!! 
Det visste du kanske redan men ville bara säga det ifall du tänkte tanken. Det blir ganska otrevligt då ;) 

93
49
Majjen13:
anniemalmros skrev:
Värma på dem kan man göra lite med en hårtork eller lägga i varmt vatten precis innan! Aldrig micron!!!!! 
Det visste du kanske redan men ville bara säga det ifall du tänkte tanken. Det blir ganska otrevligt då ;) 

Man kan även lägga dem på elementen snart dags att sätta på dem!

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ja men precis! Det eller i en plastburk på en lysramp brukar jag köra på :) 

7
0
Kriscarlsson:
Tack vänner, då försöker vi ikväll igen!

7
0
Kriscarlsson:
Hupp. Vi kom upp imorse och då låg det ett helt ormskinn. Inte konstigt att hon varit lite ointresserad!

I eftermiddag gör vi ett nytt försök, hon verkar klart livligare.

184
218
Kristian_F:
Jag värmer mina i vatten och sedan ger jag dem lite "liv" med pincetten. Det brukar funka bra.

Sen tycker jag nog ni borde höja fukten lite, 40% är ju rena öken..

Hoppas det går bra!

7
0
Kriscarlsson:
Hej!
Vi matade henne i förrgår, och med lite skak i pincetten nappade hon direkt.

Nu kommer nästa problem (vi verkar hoppa från oro till oro här). Jag såg att hon har lite skinn kvar på stjärten, typ de sista tre cm är fortfarande täckt av det gamla skinnet. Jag tog upp henne och fick bort lite av de försiktigt med fingrarna medan hon slingrade sig i mina händer, men det verkar finnas en bit som sitter ganska hårt.

Hur allvarligt är det? Behöver vi göra något åt det? Vad i så fall?

184
218
Kristian_F:
Fuktig kökshandduk och lite försiktig massage brukar funka fint. Det är väldigt bra om ni får bort det. Öka fuktigheten för bättre ömsförhållanden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild