Ikea växtlampor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

62
31
kreatur:
hej. tänkte kolla lite om det skulle funka att ha Ikeas växtlampor till ett regnskogsterrarium? eller är dem för dåliga för det ? 

99
86
murbo:
kreatur skrev:
hej. tänkte kolla lite om det skulle funka att ha Ikeas växtlampor till ett regnskogsterrarium? eller är dem för dåliga för det ? 

Det fungerar men se till att det inte sprutas vatten direkt på (om du har ex. regnsystem) och de fungerar inte som enda källa utan bara som en boost för växterna, de ger inte tillräckligt med ljus/spridning  ;-)

62
31
kreatur:
murbo skrev:

Det fungerar men se till att det inte sprutas vatten direkt på (om du har ex. regnsystem) och de fungerar inte som enda källa utan bara som en boost för växterna, de ger inte tillräckligt med ljus/spridning  ;-)

okej. kommer en följdfråga. om jag skulle vilja plantera mossa ? är det något som skulle funka eller vad tror du ? 

90
38
Fredrik85:
Finns betydligt bättre alternativ än den där lampan till ett regnskogsterrarium. Finns det någon särskild anledning till att du vill ha just den?

62
31
kreatur:
Fredrik85 skrev:
Finns betydligt bättre alternativ än den där lampan till ett regnskogsterrarium. Finns det någon särskild anledning till att du vill ha just den?

nej tänkte mest att priset är ju ganska vra

240
183
Mickee:
kreatur skrev:

Kolla in wexthuset.com , dom har 30% på sunblaster å fri frakt just nu :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
kreatur skrev:

runt 400kr för en 10w lampa är ju rätt dyrt :P

62
31
kreatur:
tenebrosa skrev:

runt 400kr för en 10w lampa är ju rätt dyrt :P

min kostade 99 tror ja

99
86
murbo:
kreatur skrev:

min kostade 99 tror ja

Aha du har "glödlampan", trodde du menade listen...
Men för den gäller ju än mer att spridningen och då ljusstyrkan blir dålig förutom mitt under. Jag har listerna (fick ett gäng av en bekant så inte betalat ett öre :-P ) och de funkar fint som extra booster till växterna men inte som belysning till terrariet om du förstår vad jag menar.
Jag gillar listerna för att dom är slutna och djuren inte kan klättra på dom, att de inte behöver en extra sockel, att dom var gratis (alltid ett plus) och att de är smidiga att placera och montera i träterraier :-)

Till mossa hade jag nog valt lysrör då de kan behöva ganska mycket (beroende på mossmix).
Hur stort är terrariet? Allt är ju relativt, ett 30*30*30 eller ett 200*70*70 behöver ju olika mängd ljus ;-)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
kreatur skrev:

min kostade 99 tror ja

Okej trodde du menade den listen som typ heter växa
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild