Mögel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
9
Bemma14:
Hej. Jag har precis skaffat en ögonfransgecko och jag har precis märkt att rötterna i terrariet har börjat mögla. Jag har tagit ut dem och gjort rent dem men kan detta bero på att roten inte klarar av fukt? Jag har sen tidigare mangrove rötter hos mina eremitkräftor och jag har alldrig riktigt haft något problem med mögel hos dem. Kan jag göra något för att få bort möglet eller kommer det att försvinna av sig självt?

376
359
a6lex:
Bemma14 skrev:
Hej. Jag har precis skaffat en ögonfransgecko och jag har precis märkt att rötterna i terrariet har börjat mögla. Jag har tagit ut dem och gjort rent dem men kan detta bero på att roten inte klarar av fukt? Jag har sen tidigare mangrove rötter hos mina eremitkräftor och jag har alldrig riktigt haft något problem med mögel hos dem. Kan jag göra något för att få bort möglet eller kommer det att försvinna av sig självt?

Inget farligt :) hade det på min med nån vecka innan det försvann :) va dock noga med så det inte är svartmögel.

27
9
Bemma14:
Ok, tack för svaret.

2966
1648
Hoggaforfan:
Det blir lätt mögel i början i nya terrarium men brukar försvinna, försvinner det inte så kan det vara brist på ventilation.
Men det finns 3 farliga arter av några tusen i Sverige, svartmögel är problem medans allt luddigt är lugnt är en bra grundregel :-)

504
396
Crippa:
Bemma14 skrev:

Jag kör löv utifrån istället för jord till mina Leachianus, ser väldigt naturligt och läckert ut och håller fuktigheten hög. Sen när löven väl blir dåliga så är det bara gå ut och plocka nytt. Har en glasslåda med jord i om de ska lägga ägg!

5392
4133
Tropfrog:
Hoppstjärtar livnär sig på mögel och är i övrigt väldigt bra för nedbrytningen i fuktiga terrarium. Men som sagt, troligtvis inga problem även om det kan se fult ut.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:
Hoppstjärtar livnär sig på mögel och är i övrigt väldigt bra för nedbrytningen i fuktiga terrarium. Men som sagt, troligtvis inga problem även om det kan se fult ut.

Mvh
Magnus 

Gråauggor är också riktigt duktiga städare. Har ett gäng i mina terrarium!

5392
4133
Tropfrog:
Crippa skrev:

Gråauggor är också riktigt duktiga städare. Har ett gäng i mina terrarium!

Bra städare, ja. Men de äter inte mögel som hoppstjärtarna gör. Det bästa är förstås att ha båda.

Mvh
Magnus 

124
17
Vincentc:
Hoggaforfan skrev:
Det blir lätt mögel i början i nya terrarium men brukar försvinna, försvinner det inte så kan det vara brist på ventilation.
Men det finns 3 farliga arter av några tusen i Sverige, svartmögel är problem medans allt luddigt är lugnt är en bra grundregel :-)

Min mögel ser ut brun

5392
4133
Tropfrog:
Sannolikt inget problem om det är nystartat terrarium. Men jag tror inte att det finns någon som kan identifiera just din mögel baserat på en bild här. Så det finns en mycket liten risk att den är en av de farliga. Eller att den inte ger sig med tiden.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild