Vad betyder det att skäggisen plötsligt bajsar i vattenskålen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Vår skäggagam (2 år) brukar göra ifrån sig på marken, men de sista gångerna har han plötsligt gjort det i sin vattenskål. Ska jag tolka det på något särskilt sätt eller bara tänka att det råkat bli så...?

Tidigare har vi haft en rätt stor vattenskål i kanten av terrariumet, ingen plats han så ofta passerade automatiskt. Han gick dock igenom ett par gånger per dag. Det kärlet var otympligt så vi har bytt mot ett smidigare och då placerade vi det mer mitt i terrariumet, så nu går han igenom vattnet flera gånger om dagen. I och med det hamnar det sand där i i betydligt större utsträckning än i gamla skålen, med gamla placeringen, så nu har vi ställt den här nya skålen på den gamla platsen för att se om vattnet håller sig renare längre (vi byter dock varje dag, oavsett vilket). Få se om det också innebär att han återgår till att bajsa på marken.

Kan det här att han bajsat i vattnet vara någon sorts protest mot att skålen plötsligt stått mitt i vägen för honom? Fast så medvetna är de väl inte att de tänker så? Eller?

1275
1725
Falk:
Många reptiler skiter i vattnet =)

Medlem i SHF
946
1183
Flyers90:

Vatten har en laxerande effekt. elt naturligt för dem att skita i vattnet.

En skäggagam är inte medveten om sin inredning på det sättet, och protesterar inte genom att skita i badet.
Skulle den protesera skulle det snarare vara genom att vägra äta, gräva ner sej eller försöka ta sej ut ur terrariet.

43
7
smulan_gazelle1305:
lensy skrev:
Vår skäggagam (2 år) brukar göra ifrån sig på marken, men de sista gångerna har han plötsligt gjort det i sin vattenskål. Ska jag tolka det på något särskilt sätt eller bara tänka att det råkat bli så...?

Tidigare har vi haft en rätt stor vattenskål i kanten av terrariumet, ingen plats han så ofta passerade automatiskt. Han gick dock igenom ett par gånger per dag. Det kärlet var otympligt så vi har bytt mot ett smidigare och då placerade vi det mer mitt i terrariumet, så nu går han igenom vattnet flera gånger om dagen. I och med det hamnar det sand där i i betydligt större utsträckning än i gamla skålen, med gamla placeringen, så nu har vi ställt den här nya skålen på den gamla platsen för att se om vattnet håller sig renare längre (vi byter dock varje dag, oavsett vilket). Få se om det också innebär att han återgår till att bajsa på marken.

Kan det här att han bajsat i vattnet vara någon sorts protest mot att skålen plötsligt stått mitt i vägen för honom? Fast så medvetna är de väl inte att de tänker så? Eller?

Du ska inte ha sand som underlag

Medlem i SHF
946
1183
Flyers90:
smulan_gazelle1305 skrev:

Du ska inte ha sand som underlag

Detta var ett bra och informativt inlägg som verkligen gav svar på trådskaparena fråga. :) 

Ska man ändå skriva något sånt så bör man kanske även föreslå vad man bör ha istället, istället för att bara stå och peka med fingret och säga du gör fel. 

Sand kan man visst ha som bottensubstrat. Men man bör inte endast ha sand. Man bör blanda ut det 50/50 med solmull, torv eller kaktusjord .
Det blir då mer grävvänligt samt håller fukten bättre. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild