Varför ligger min ögonfransgecko under mossan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

185
27
Felefjonken:

Han ligger här väldigt ofta, trots att han är en trädlevande ödla och han har tillgång till klätterväxter.

1275
1725
Falk:

Gömställen!

En ödla som inte kan gömma sej är en död ödla.

388
460
australis66:
Felefjonken skrev:

Han ligger här väldigt ofta, trots att han är en trädlevande ödla och han har tillgång till klätterväxter.

Lägg upp en bild på hela terrariumet :)

376
359
a6lex:
Skulle gissa på att du har för få gömställen i terrariet. Speciellt högre upp i terrariet

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Kan bara säga av min egen erfarenhet att brist på gömställen inte alltid behöver vara orsaken till att de ligger sådär! Mina hade väldigt väl inredda terrariet och ihåliga kokosnötter upphängda. Men trots detta valde några få att hitta ett favoritställe lägre ner i terrariet! 
Och de hade alla samma förutsättningar i terrariet vad gäller temperatur och luftfuktighet!

Kan ju också vara att den vill ha det fuktigare och det är det där den ligger på bilden.

185
27
Felefjonken:
Falk skrev:
Gömställen!

En ödla som inte kan gömma sej är en död ödla.

Python88 skrev:

Lägg upp en bild på hela terrariumet :)

a6lex skrev:
Skulle gissa på att du har för få gömställen i terrariet. Speciellt högre upp i terrariet

anniemalmros skrev:
Kan bara säga av min egen erfarenhet att brist på gömställen inte alltid behöver vara orsaken till att de ligger sådär! Mina hade väldigt väl inredda terrariet och ihåliga kokosnötter upphängda. Men trots detta valde några få att hitta ett favoritställe lägre ner i terrariet! 
Och de hade alla samma förutsättningar i terrariet vad gäller temperatur och luftfuktighet!

Kan ju också vara att den vill ha det fuktigare och det är det där den ligger på bilden.

388
460
australis66:
Felefjonken skrev:

Där är alldeles för lite klättermöjligjeter och gömställen. Fyll terrariet med växter, lianer osv. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ja, det är bara att plocka in mer grenar och placera både vertikalt och horisontellt. Och lättare att hålla fuktigheten på en bra nivå med mer levande växter. 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Du bör in med mycket mer inredning till din ödla. Gröna växter, rötter, klättergrenar, korkbark - rör eller flata bitar osv osv.. Det såg lite tråkigt ut måste jag säga :) 

Sen håller jag med Annie! Även reptiler som ses som trädlevande/klättrande kan ligga på marken ibland, kan skilja mellan individer inom samma art också. 

Men mer gömställen längre upp skulle den säkert uppskatta :)

274
210
AndreasB:
Alldeles för lite inredning.

En film för lite inspiration - www.youtube.com/watch?v=hFwpeg-gxSI
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild