Belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
5
marcus1010:
Hej

Jag har inte lusläst riktigt än om belysning men kikat lite. Förstått att det är en hel vetenskap så behöver egentligen be om ett par enkla råd bara av er om ni har möjlighet att hjälpa mig?

Jag har en leopardgecko & har tror jag en värmelampa samt värmeplatta.
Jag tror att belysningen är värmelampa & inte UV.
Hur ser jag detta? Hur kollar jag det?

Nu har jag fötstått att de flesta tycker att det inte behövs ngt mer till leopardgecko då de är nattlevande.
Jag ger den kalk & vitamin D också.

Men om jag nu ändå vill skaffa mig en som både värmer samt ger rätt UV vad ska jag titta på? Vad heter det jag ska söka efter?

Sedan undrar jag, om jag skaffar mig en daglevande ödla, inte troligt att jag gör men funderar lite på det iaf, då är det en sådan lampa med både värme & UV jag behöver väl?
Finns dessa även med LED el ngt som inte drar så mkt?

Samt sista frågan, kalk & vitamin D el sådan där comboblandning man kan köpa som tillskott, är det för kompensation för en nattlevande ödla el kompenserar den även för en daglevande så man inte behöver ha UV-ljus???
Denna frågan har jag inte riktigt förstått fast jag försökt söka på den. Förstår att UV-ljus kanske är det bästa att ha men finns det de som ger endast vitaminer som ersättning & skippar UV? Så länge värmen blir bra för ödlan vill säga.

Tack om ni kan hjälpa mig

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Bättre om du läser faktabladet om belysning  jag skrivit ihop här på sidan. Då får du svar på alla dina frågor plus lite till. :) 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light

61
5
marcus1010:
Tack

Har läst på & letar nu en bra ljuskälla som isf kan bli aktuell. Vill ha en med e14 sockel.
En kort fråga som inte framgår vad jag ser är HID-lampan verkar mer energisnål & nyare än MV. Men ger även den en värmande effekt??
Var finner jag dessa ljuskällor? Är inte & kolla på belysningsföretag men det st¨år inte ngnstans om de är HID el MV.
Sorry....hjälp mig mer :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
marcus1010 skrev:
Tack

Har läst på & letar nu en bra ljuskälla som isf kan bli aktuell. Vill ha en med e14 sockel.
En kort fråga som inte framgår vad jag ser är HID-lampan verkar mer energisnål & nyare än MV. Men ger även den en värmande effekt??
Var finner jag dessa ljuskällor? Är inte & kolla på belysningsföretag men det st¨år inte ngnstans om de är HID el MV.
Sorry....hjälp mig mer :)

Jag rekommendera alltid folk att köpa HID föra MV. Mycket stabilare värden på dem.
HID ger värme också. Ibland får de inte tillräckligt med värme dock, då kan man få komplettera med mer värme. Värmen är bäst om den kommer ovanifrån.

Här har du butiker som säljer HID iaf:
www.herperschoise.se/category.html/glodlampor/sollampor

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/

uromastyx.se/produkt-kategori/belysning/hid/

Denna brukar jag rekommendera folk som m de behöver mer värme, den ger bara värme och inget ljus:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html

61
5
marcus1010:
Jag har en skärm med en lampa i som står såhär på:
Exo Terra
Solar glo
125w
10/14
50hz

På själva sockeln står samma fast även pt-2056

Den har jag till leopardgecko om dagarna. Den kanske funkar bra till en daglevande? Är det både värme samt UV?
Så kan jag skaffa en ny till leopardgeckon som endast ger värme tänkte jag, samt som lyser upp men ej uv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild