"Pacman"/horngroda (och allmänt amfibier/terrarier/teknik m.m.) - frågor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag ska förhoppningsvis (dvs. om jag lyckas hitta transporthjälp) få hem en vuxen pacman snart...men jag är jätte nervös för att det ska bli som sist... Jag köpte nämligen en pacman för några år sedan (en liten bebis visserligen) som dog efter ca tre veckor p.g.a. att den troligen hade MBD (sjuk redan vid köp och inget jag gjorde hjälpte).

Vill ge denna groda bästa möjliga chans att hålla sig frisk och kry. Vill slippa kämpa för min nya lilla väns liv och förlora den kampen igen, det var inte roligt...

Jag håller på att läsa om dessa grodor igen (uppdaterar mig och fräschar upp minnet kring dess skötsel m.m.) men tänkte ställa frågor här också, för att säkerhetsställa att jag inte skaffar fel saker eller gör något fel. Vill undvika misstag och få en lycklig och frisk groda :-) 

1) Vilket vitamintilskott (märke och gärna länk/bild) tycker ni är bäst?
2) Samma med kalcium/kalk - vilket är bäst?
3) Med eller utan D3 i kalk?
4) Hur ofta ska man kalka och hur ofta ska man ge vitaminerna?
5) Kan man "kalka upp" foderinsekterna genom att mata de med någon kalkrik föda eller genom att ge de kalktillskott - vilket föda/vilket tillskott i så fall?
6) Var kan man hitta dessa tillskott till ett bra pris (på nätet helst men annars centralt i Örebro)?

7) Hur stor vattenskål/badskål behöver en vuxen pacman (som är en cranwelli och gissningsvis en hona)? Skålen jag hade till min lilla bebis är nog aningen (haha) liten så behöver skaffa en ny/leta upp något passande hemma, men vill veta vilken storlek jag bör satsa på. 

8) Hur djupt vatten (så grodan trivs och inte riskerar att drunkna eller nåt)?

9) Vad kan man erbjuda för mat/variera med förutom B.dubia kackerlackor, daggmaskar, syrsor, zophobas och mjölmask? Kan man ge de t.ex. snäckor (alltså med skalet)? 

10) Bästa bottenmaterialet? Kokosfibrer, torv, mossa (levande dvs. som växer eller "lös"), jord (blomjord eller dyligt)?- vilket är bäst/vad har ni/för och nackdelar? Förstoppning p.g.a. bottenmaterialet, är det vanligt?

11) Hygrometer? Behövs det eller räcker det med att det är fuktigt men inte lervälling i terrariet? Om man ska ha en hydrometer, vilken går att lita på som är hyfsat billig? Tyckte inte Exo Terras analoga var så bra till mina jättesnäckor i alla fall...det läckte in vatten och torv i den, den ramlade ner m.m.

12) Termometer - kombinerad med hygrometer eller för sig? Bra och hyfsat billig?

13) Ljuskälla - bra och prisvärd dagsljuslampa som fungerar i "Exo Terras Compact top" armaturer? UV-ljus eller inte?

Mvh/Animallover_1984

ps. Visa gärna bilder på era terrarier för pacmans/horngrodor, vill ha lite inspiration för hur jag kan inreda det ds.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Kan svara på några av de frågorna du har åtminstone. Angående UV-ljus så är UVB inget som behövs. UVA avges i viss mängd av vanliga lampor. 
Du bör ha D3 och kalk var försig. Kalk bör ges oftare än D3 då det går att få en överdos av D3 vilket i sin tur orsakar problem.
Angående vattenskål så bör den vara såpass stor att hela grodan får plats. Den behöver inte vara extremt djup utan gärna så att grodan kan sitta i den utan att vattennivån går ovanför dess huvud.
Utöver det fodret du nämner så har du även gräshoppor. Snäckor vet jag inte om det funkar däremot.
I exo-terras compacttop så är det väl deras "Natural light"-lampor som är relevanta, de avger ej UVB.

354
269
Animallover_1984:
Tack för svar! 

Lite ytterligare frågor som jag kommit på sedan jag skrev sist :-) 

14) Som "städare" kan man ha gråsuggor inne i terrariet hos grodan eller kan det vara farligt om den äter av dom? Finns tungmetaller på samma sätt i tropiska, kubanska och Porcellio magnificus som det gör i vilda svenska gråsuggor? Vilken/vilka arter är bäst? Kan de ta sig ut ur terrariet (äckliga, haha)? Hur ska man sköta dom?

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild