Skaffa skäggagam och belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
3
emilk:

Tjena!

Är ny inom denna hobby och planerar att skaffa en skäggagam. Håller på att bygga ett träterrarium i storleken längd 150 x djup 60x höjd 65 och det börjar bli färdigt och har nu några frågor.

Jag planerar att ha Solar raptor 35w HID flood över solplatsen och den här som generell belysning i terrariet www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/sunblaster-t5-ho-54-w-med-nanotech-reflektor.html min fråga är då om detta kommer ge tillräckligt 'starkt' ljus i terrariet.
Undrar också om det räcker med UV-lampa över solplatsen eller behöver jag ett UV-lysrör också?

Planerar också att besöka Malmö tropikmässa och undrar hur man brukar gå till väga om man vill köpa en ödla där nere, förväntas man ha kontakt med någon uppfödare/säljare sedan innan eller kan jag 'bara åka ner och köpa en'? Har inte varit på någon sådan mässa tidigare haha.

Vill också gärna ha tips på vad jag ska kolla efter vid köpet så jag får en frisk ödla.

Hur är det med försäkring av en skäggis? Gissar på att den behöver en försäkring som alla andra husdjur och undrar om ni vet om några 'bra' och dåliga försäkringar/bolag.

Tack för svar mvh Emil :)

8
3
emilk:
Här är en bild sedan ett par dagar tillbaka, planerar att ha en plexiskiva med borrade venthål i på ena kortsidan och ett vanligt ventgaller på andra.

1159
627
Temla:
Personligen tycker jag det räcker med UV på solplatsen. Det är där den kommer sitta mestadels av tiden iallafall. :) Det där ser ut att bli jättesnyggt och bra storlek också! Var generös med ventilationen.

Skäggisar älskar att klättra och sitta högt när de solar, så bygg gärna på höjden inuti terrariet. Fundera ut hur du vill ha vatten- och salladsplatsen så inte sanden (om du nu ska ha sand) kommer åt och lägger sig i skålarna.

Kan tyvärr inte uttala mig om lysröret. Skicka ett mejl till Barkskog på Sköldpaddsgrejer, han är jätteduktig på belysning. Eller kontakta honom här.

På mässor brukar alltid finnas många skäggagamer, men det skadar ju inte heller att förboka så man är säker på att man får det man vill ha. 

Nåt man kan kolla på om ödlan är frisk är att den inte är mager (t.ex. om benknotor sticker ut ovanför svansen och det är djupa insjukningar på huvudet). Kolla om det finns bajsrester runt analen. Det kan tyda på diaree (parasiter). Lukta på ödlan, om den luktar starkt fränt och illa så kan det också betyda att den har parasiter. Kolla runt munnen så allt ser fint ut där så den inte har munröta. 

8
3
emilk:
Tack för svaret! Mycket hjälpsamt :) Ska lägga ut en bild när allt är riggat och klart!

Medlem i SHF
946
1183
Flyers90:
Det räcker med UVB på solplatsen, men det skadar aldrig att ha ett UVB lysrör som komplement till det.
Kom ihåg att det kanske inte blir tillräckligt varmt på solplatsen så man måste kanske komplettera med mer värme.

Värmen är bäst om den kommer ovanifrån.
Jag använder en sån här som är kanon på det sättet, ger bra med värme men inget ljus.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html

Jag har den tänd 10-17 om dagarna, till skillnad från övriga belysningen som är tänd 8-22. Det är för att simulera att det är dom varmast mitt under dagen.

Tänk på att hålla säkerhetsavståndet på HID lampor. 35w solar raptor ska hänga minst 40cm ifrån.
Mega-ray 35w har ett säkerhetsavstånd på 30cm. Sen är Mega-ray lite billigare.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-35-w-med-drivdon-multi-och-lampsockel.html

8
3
emilk:

Flyers90 skrev:
Det räcker med UVB på solplatsen, men det skadar aldrig att ha ett UVB lysrör som komplement till det.
Kom ihåg att det kanske inte blir tillräckligt varmt på solplatsen så man måste kanske komplettera med mer värme.

Värmen är bäst om den kommer ovanifrån.
Jag använder en sån här som är kanon på det sättet, ger bra med värme men inget ljus.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html

Jag har den tänd 10-17 om dagarna, till skillnad från övriga belysningen som är tänd 8-22. Det är för att simulera att det är dom varmast mitt under dagen.

Tänk på att hålla säkerhetsavståndet på HID lampor. 35w solar raptor ska hänga minst 40cm ifrån.
Mega-ray 35w har ett säkerhetsavstånd på 30cm. Sen är Mega-ray lite billigare.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-35-w-med-drivdon-multi-och-lampsockel.html

Tackar för svaret, bra tips! :)

43
7
smulan_gazelle1305:
emilk skrev:
Tjena!

Är ny inom denna hobby och planerar att skaffa en skäggagam. Håller på att bygga ett träterrarium i storleken längd 150 x djup 60x höjd 65 och det börjar bli färdigt och har nu några frågor.

Jag planerar att ha Solar raptor 35w HID flood över solplatsen och den här som generell belysning i terrariet www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/sunblaster-t5-ho-54-w-med-nanotech-reflektor.html min fråga är då om detta kommer ge tillräckligt 'starkt' ljus i terrariet.
Undrar också om det räcker med UV-lampa över solplatsen eller behöver jag ett UV-lysrör också?

Planerar också att besöka Malmö tropikmässa och undrar hur man brukar gå till väga om man vill köpa en ödla där nere, förväntas man ha kontakt med någon uppfödare/säljare sedan innan eller kan jag 'bara åka ner och köpa en'? Har inte varit på någon sådan mässa tidigare haha.

Vill också gärna ha tips på vad jag ska kolla efter vid köpet så jag får en frisk ödla.

Hur är det med försäkring av en skäggis? Gissar på att den behöver en försäkring som alla andra husdjur och undrar om ni vet om några 'bra' och dåliga försäkringar/bolag.

Har 3 st UV lampor i en lamphållare från exo terra. Exo terras UV lampor är dock inte så bra så jag har 2 st från Zilla och en från Exo Terra i slutet på kalla sidan. Det räcker kanske med en lampa på solplatsen med desto mer, desto bättre (överdriv dock inte)! Har alltid varit lite paranoid om MBD och sånt, hehe, så därför har jag fler, lampan på min solplats har också UV!

43
7
smulan_gazelle1305:
emilk skrev:
Tjena!

När du köper ödlan, kolla att den har pigga och alerta ögon, att den inte bara ligger och sover hela tiden osv. 
Min ödla är försökrad och det är väldigt bra att försäkra alla sina djur, tycker jag! Min skäggis är försäkrad med Svealand eftersom att den redan var det när vi köpte den så fick vi också 50% rabatt

8
3
emilk:

Tjena! 

Tänkte bara dela med mig av hur de blev i slutändan! Är rätt nöjd än så länge, det är en del fin-lir på inredningen kvar som kommer efter hand, fick spontaninreda att lite nu, tiden började bli knapp till inflyttningen. Var och köpte henne på Malmö tropikmässa idag :) har hunnit ge henne 2 syrsor och 2 mjölmaskar sen blev hon mätt!

Skulle gärna vilja ha lite feedback på allmänna grejer som tex ventilation och lampplacering om någon tycker nått är galet eller om det är okej som det är?

Har också en liten fundering som jag märkte av idag, färgen jag målat terrariet i luktar relativt mycket för tillfället (blev färdigmålat i Torsdags). Jag antar att lukten avtar med tiden men är det någon som kan vara skadligt för tillfället för henne? Använde den här vattenbaserade färgen www.jemfix.se/lackfaerg__3349/lackfaerg-v-40-luxi_9019442

8
3
emilk:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild