Lite frågor om skäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
7
MorbidAngel:

Hej! Har ett par frågor ang skäggagmer, har tagit över en skäggagam som jag misstänker inte blivit skött som den ska.

Jag vet inte riktigt hur gammal den är men enligt de som hade den innan är den mellan 8-12 månader gammal, men hon är inte alls stor, kanske ~30 cm inkl svansen, är detta för att hon inte fått tillräckligt med mat? Hur ska jag göra isåfall? Jag var inne och tittade på hur man ska mata dom i olika åldrar, och vad jag kunde se så ska man mata en 10 månaders (tog 10 för det är mellan 8 och 12) 1 gång om dagen med syrsor/zophobas, men eftersom att hon inte växt som hon ska är det rätt av mig att ge mer föda då, precis som man ger en yngre skäggagam? (upp till tre gånger om dagen tyckte jag det stod).

Är jätterädd att hon kanske "stannat" i växten nu eftersom att hon kanske är upp mot 1 år gammal men inte fått rätt föda i sig .. Så jag tänkte att jag frågar här eftersom jag fått bra svar av er innan! 

Fråga nummer två, vilket är bäst att mata med om man vill att hon ska "tjocka till sig", syrsor eller zophobas? Vill få i henne så mycket näring som bara möjligt nu!

Tredje frågan, var och köpte nytt tillskott idag och det heter "Vitamin-/ Mineralstoffkomplex (2:1)" av märket "Trixie", han i affären sa att det är en blanding av både kalk och vitaminer så jag behöver inte köpa båda delarna, men när jag läser på burken blir jag inte klok på det, är det verkligen allt jag behöver i denna burken? 

Tror det är denna jag köpt: www.trixie.de/heimtierbedarf/de/shop/Terraristik/FutterMineralstoffe/FutterMineralstoffe2/Vitamin-Mineralstoffkomplex/?card=1236

Kom på en annan sak också, sitter och ska beställa en ny UV lampa, så såg jag att 'Solar Glo' lampan är en värme och UV lampa kombinerat i samma, tyckte det lät bra och funderar på att köpa en 80W eller 125W, vad anser ni om dessa? Bra/dåliga?

Tack på förhand! :)

7
0
Davve1:
Har du någon bild?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Är det en ödla som vart misskött skulle jag rekommendera dej att använda dessa pulver :

ResqueCal
www.herperschoise.se/product.html/rescuecal--150-gr?category_id=94

Miner-All 1
www.herperschoise.se/product.html/miner-all-1?category_id=37

Rent kalcium utan D3
www.herperschoise.se/product.html/calcium?category_id=37

När det gäller belysning skulle jag skippa Mercury Vapor lampor dom Solar glo är och satsa på HID istället.
Tex denna:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-35-w-med-drivdon-multi-och-lampsockel.html

Beroende på hur högt i tak väljer vilken styrka du ska ha på lampan.

3
1
CamiiKazii:
MorbidAngel skrev:

Jag var inne och tittade på hur man ska mata dom i olika åldrar, och vad jag kunde se så ska man mata en 10 månaders (tog 10 för det är mellan 8 och 12) 1 gång om dagen med syrsor/zophobas, men eftersom att hon inte växt som hon ska är det rätt av mig att ge mer föda då, precis som man ger en yngre skäggagam? (upp till tre gånger om dagen tyckte jag det stod).

Man ska inte mata en ödla med zophobas varje dag, utan max en gång i veckan, om ens det, och då handlar det om 2-3st åt gången. Zophobas ska ses som "godis" och inte som basföda de så är väldigt feta i sig själva och hämmar kalciumupptaget. Något som din ödla är i större behov utav. Kör på bra mineraler och ljus, så som Flyers90 rekommenderar.

MorbidAngel skrev:

Fråga nummer två, vilket är bäst att mata med om man vill att hon ska "tjocka till sig", syrsor eller zophobas? Vill få i henne så mycket näring som bara möjligt nu!

Jag skulle hålla mig mer till dubias än till syrsor. Mest för att jag tycker de verkar "matigare" för skäggisen än syrsor. Det viktiga är att gutloada de riktigt ordentligt, vare sig du väljer syrsor eller dubias. Och ge henne även varierad sallad och grönsaker.

Håller tummarna för att det ordnar sig för er! :)

43
7
smulan_gazelle1305:
CamiiKazii skrev:

Man ska inte mata en ödla med zophobas varje dag, utan max en gång i veckan, om ens det, och då handlar det om 2-3st åt gången. Zophobas ska ses som "godis" och inte som basföda de så är väldigt feta i sig själva och hämmar kalciumupptaget. Något som din ödla är i större behov utav. Kör på bra mineraler och ljus, så som Flyers90 rekommenderar.

Jag skulle hålla mig mer till dubias än till syrsor. Mest för att jag tycker de verkar "matigare" för skäggisen än syrsor. Det viktiga är att gutloada de riktigt ordentligt, vare sig du väljer syrsor eller dubias. Och ge henne även varierad sallad och grönsaker.

Håller tummarna för att det ordnar sig för er! :)

Håller med om Dubias. Men skulle rekommendera att bara köpa några stycken. Köpte 30 Dubias som jag fick lämna tillbaka för att min ödla äter inte de, h*n blir jätterädd för de och gömmer sig, de är inte stora alls då när jag ger de ahah. H*n äter bara syrsor! Ibland kaaanske en pytteliten gräshoppa men h*n verkar inte tycka att de är goda typ? Det är för den äter 5-6 syrsor 3ggr/dag och bara en gräshoppa när h*n får det. Men som du sa är zophobas/maskar inte bra för ödlan och kan ges som godis ibland!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild