Hur fort växer en skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
1
Jonathan_NL:
Till höst / vinter ska jag skaffa en skäggagam, och de jag tittat på var 2 månader och väldigt små, så jag tänkte ha ett mindre terrarium tills den vuxit sig större, och jag undrar om detta är en bra idé, eftersom att om den växer ur terrariet på några månader är det nog bättre ( och billigare  ) att köpa ett stort terrarium från början.

40
14
ZzaazZ:
Om du matar som man ska, så kommer den vara 40+ cm på 1 år

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Du svarade på frågan själv i första inlägget :D Det är bättre att köpa (eller bygga) ett fullstort terrarium direkt. Du kommer behöva uppdatera storlek rätt ofta första två åren annars :) 

Ibland hör man ju att terrarium kan vara för stora.. ett märkligt påstående har jag alltid tyckt! Det är såklart bra med mycket yta för sina reptiler, det är inredningen det hänger på! :) 

Lycka till.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Kör på ett stort på en gång. Det är det jag rekommenderar alla att göra som undrar.
Man sparar en hel del pengar då som du själv är inne på.

Viktigt när de är små och bor i ett större terrarium är att ha mycket inredning så ödlan har lätt att gömma sej om den vill.
När folk säger att stora terrarium inte är bra/stressande för små ödlor har de fel. Man har få bara för lite inredning. Stora öppna ytor kan bli stressande för dem, men det löser man lätt med mer inredning.

Det går kanon att plocka stenar, pinnar och stockar utifrån så slipper man köpa allt i affär.

Man behöver inte göra något speciellt med det heller, tex koka, frysa eller duscha. De är ofarliga.
Man kan duscha av för att få grejerna renare, men det är bara ur estetisk håll man behöver de.

27
1
Jonathan_NL:
Flyers90 skrev:
Kör på ett stort på en gång. Det är det jag rekommenderar alla att göra som undrar.
Man sparar en hel del pengar då som du själv är inne på.

Viktigt när de är små och bor i ett större terrarium är att ha mycket inredning så ödlan har lätt att gömma sej om den vill.
När folk säger att stora terrarium inte är bra/stressande för små ödlor har de fel. Man har få bara för lite inredning. Stora öppna ytor kan bli stressande för dem, men det löser man lätt med mer inredning.

Det går kanon att plocka stenar, pinnar och stockar utifrån så slipper man köpa allt i affär.

Man behöver inte göra något speciellt med det heller, tex koka, frysa eller duscha. De är ofarliga.
Man kan duscha av för att få grejerna renare, men det är bara ur estetisk håll man behöver de.

Jonas_ skrev:
Du svarade på frågan själv i första inlägget :D Det är bättre att köpa (eller bygga) ett fullstort terrarium direkt. Du kommer behöva uppdatera storlek rätt ofta första två åren annars :) 

Ibland hör man ju att terrarium kan vara för stora.. ett märkligt påstående har jag alltid tyckt! Det är såklart bra med mycket yta för sina reptiler, det är inredningen det hänger på! :) 

Lycka till.

Tack för alla bra svar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild