Storlek på insekter till skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Ia17:
Jag läste här att insekterna man matar skäggagamen med inte ska vara större än avståndet mellan agamens ögon. Vi fick med jättestora syrsor idag när vi köpte en liten skäggagam. Vågar vi mata med dem?

32
7
Reptilia:
Ia17 skrev:
Jag läste här att insekterna man matar skäggagamen med inte ska vara större än avståndet mellan agamens ögon. Vi fick med jättestora syrsor idag när vi köpte en liten skäggagam. Vågar vi mata med dem?

Samma sak hände mig när jag köpte min skäggis, det du läst om ögonmåttet är sant men om ödlan är van vid att äta dem syrsorna utan några problem så är det troligtvis ingen fara att ge den de stora syrsorna ändå,bara du har koll på honom. Så gjorde jag då min ödla visar större intresse för större kryp och inte är särskilt intresserad av de mindre:) (min skäggis var ca 3 månader när jag köpte honom, är din yngre bör du nog minska storleken på insekterna ändå)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Det där med att inte ge större insekter än avståndet mellan ögorna är en dum myt som vägrar försvinna. 
Skäggagamer har tänder och är mycket kapabla till att tugga. 

Självklart ska man inte ge onödigt stora insekter. Men med lite sunt förnuft så kan man nog förstå själv vilken storlek man kan ge.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Använd sunt förnuft :) Gäller foder till både ödlor och ormar i terrariemiljö. Jag tror det bästa är att variera både fodret men också storleken på den samt tiden mellan utfodringarna. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild