Kungspyton med penisproblem!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
11
Moreliaviridis:
Hej! För 3-4 veckor sedan såg jag att min KP hanes penis åkte ut och tänkte inte mer på det, men 1 vecka efter såg jag att den var kvar och då ringde jag Blå Stjärnan. Dom sa köp paraffinolja, "reningsvatten" och tvätta penisen med vattnet och sen massera/tryck in penisen med paraffin olja som glidmedel. Jag gjorde det den åkte in. Nu för 3 dagar sedan har den åkt ut igen och jag försökte med samma sak, den åkte in. Ringt Blå Stjärnan, men dom säger att dom gör samma sak som jag gör. Så dom kan inget göra. Alltså den är ute nu penisen. Tips mottages gärna!

293
354
Dynamitella:
Det ser inte sådär superbra ut. Ibland behövs amputation eller i alla fall ett stygn eller två för att hålla saker på plats. Rekommenderar att du hör med fler veterinärer om det inte fixas inom kort.

43
11
Moreliaviridis:
Dynamitella skrev:
Det ser inte sådär superbra ut. Ibland behövs amputation eller i alla fall ett stygn eller två för att hålla saker på plats. Rekommenderar att du hör med fler veterinärer om det inte fixas inom kort.

Har du tips på nån veterinär i Göteborg?

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Det måste ha varit nåt missförstånd. Be om att få en tid till Blå Stjärnan så ska du nog få mer hjälp än så.

412
419
Hadara:

Moreliaviridis skrev:

Har du tips på nån veterinär i Göteborg?

Blå Stjärnan brukar inte ge såna råd utan att man kommer in dit... skumt. Jesper Arnö på Blå Stjärnan är duktig med reptiler där. Be om att få en tid.

7
0
Davve1:
Min skäggagam fick ett framfall för 1/2 månad sen det årnade sig. Det såg ungefär likadant ut. Jag tog kalt vatten på det för sen petade jag in det med en tops som jag hade dopat i mat olja. Det åkte ut en gång sen årnade sig andra gången hon blev lite mager men hon är på bättringsvägen testa igen annas kan du få ett numer till en veterinär som hjälpte mig!

953
1840
peter54:
Moreliaviridis skrev:
Hej! För 3-4 veckor sedan såg jag att min KP hanes penis åkte ut och tänkte inte mer på det, men 1 vecka efter såg jag att den var kvar och då ringde jag Blå Stjärnan. Dom sa köp paraffinolja, "reningsvatten" och tvätta penisen med vattnet och sen massera/tryck in penisen med paraffin olja som glidmedel. Jag gjorde det den åkte in. Nu för 3 dagar sedan har den åkt ut igen och jag försökte med samma sak, den åkte in. Ringt Blå Stjärnan, men dom säger att dom gör samma sak som jag gör. Så dom kan inget göra. Alltså den är ute nu penisen. Tips mottages gärna!

Det där brukar bero på att det har hamnat smuts/substrat på hemipenisen så att den inte kan dras tillbaka. Man kan inget göra åt det, i alla fall inte få skadan ogjord. Att ta bort den kirurgiskt är något som en veterinär gör om den är sårig så att den kan bli infekterad. Om inget öppet sår finns, är det både plågsamt och onödigt eftersom den så småningom torkar ihop helt och faller av.

Jag hade samma problem med en kalifornisk kungssnok en gång. När hemipenisen torkat in helt, föll den bara av och ormar har ju två, så han funkade lika bra i fortsättningen ändå. Håll koll så att den inte blir infekterad, annars är det bara att vänta ut det, den faller bort av sig själv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild