mögel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
59
mrvikke:
hej har precis startat upp ett vivarium, har varit igång med misting i ca 2 veckor. upptäckte detta idag. är det mögel, vad kan man göra åt detta? 

184
218
Kristian_F:
Öka luftcirkulationen och sätt in hoppstjärtar om du inte redan gjort det. Kanske dra ner lite på duschen...svamp kommer det att växa under stockar i fuktigt klimat, men det brukar bli extra mycket om träet i sig är fuktigt när man lägger in det. En rotbit jag la in i terrariet en gång blev helt luden, men då körde jag den i ungnen ett par timmar så ordnade det upp sig, den var i princip mättad med vatten.

173
59
mrvikke:
har nu satt in en gammal datorfläkt, vilket är bäst, blåsa ut eller in? minskat duschen också

150
90
HameFall:
Det bör blåsa ut ur terrariet för cirkulation, blåser det in i terrariet blir kommer det som bor i vivariet hamna i drag vilket bör undvikas :)

184
218
Kristian_F:
Du behöver inte blåsa in eller ut, se till att det blir mer rörelse i luften som är i terrariet bara. Svampar och speciellt mögelsvampar älskar stillastående luft. Sätter du den som utblås kommer du ha problem med att få upp luftfuktigheten då du suger ut all fukt och drar in torr luft. Använd den som en cirkulationsfläkt inuti först bara och se om det hjälper.

173
59
mrvikke:
Men det är inte helt ovanligt med mögel i helt nya vivarium? Ingen farlig mögel? 

412
419
Hadara:

det är mycket vanligt med vitt mögel i precis uppstartade vivarium. det förvinner efter ett tag :) svart mögel är dock inte bra

www.youtube.com/watch?v=dKMnIwlEk_Y  i denna videon pratar en person lite om sånt mögel. 

173
59
mrvikke:
För det är väl vitmögel? 

184
218
Kristian_F:
mrvikke skrev:
För det är väl vitmögel? 

Det är inte svartmögel iallafall. Det du har är inget jag skulle oroa mig för.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild