Terrarium för ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
10
GustavSand:
jag har kollat mycket kring hur man sköter om en ögonfrans och vad de kräver men när det kommer till inredning till terrariet vet jag inte vad jag ska ha i.
T.ex vad kan man ha för botenmatrial alltså kan man använda något annat än nån speciel terrariejord? Vad ska man tänka på om man vill ta stenar, grenar lr rötter från jorden?

tacksam för svar!!!
tack på förhand

19
10
GustavSand:
Förresten:
vad gäller med värmelampa och vilken skulle man ha i så fall om inte värmematta är bättre.

150
90
HameFall:
Grenar, rötter osv. är inga problem att ta, jag vet vissa som torkar dom en längre tid i ugnen och andra som bara gör rent det dom hittar och sen stoppar in i terrarium. Bottenmaterial skulle jag råda dig att köpa t.ex reptibark som är gjort för just terrarium eftersom de håller fukten bra utan att möggla. Ang. värmen så behöver du ingen värmekälla alls till ögonfransgeckon eftersom de flesta har 22-26°C som rumstempratur.

181
110
Stina:

HameFall skrev:
Grenar, rötter osv. är inga problem att ta, jag vet vissa som torkar dom en längre tid i ugnen och andra som bara gör rent det dom hittar och sen stoppar in i terrarium. Bottenmaterial skulle jag råda dig att köpa t.ex reptibark som är gjort för just terrarium eftersom de håller fukten bra utan att möggla. Ang. värmen så behöver du ingen värmekälla alls till ögonfransgeckon eftersom de flesta har 22-26°C som rumstempratur.

Vill snällt säga att bark ej rekommenderas då man inte har någon aning om ifall barken fortfarande avger terpentiner som är giftigt för fransarna. 

Menar inte att tillrättavisa utan vill bara ge bra råd.

De flesta använder plantationsoil som man kan blanda upp med kokoshusk som har lite större bitar ( förvariation). Ha gärna ett 5-10 cm tjockt täcke av det i botten. Inte smicksurt utan urkramat från överflödigt vatten. Sen brukar det hålla fukten bra då man sprayar vardera kväll åt fransarna att dricka av från bladverket. Möglar inte.

Sen kan du skaffa hoppstjärtar och/eller tropiska gråsuggor som håller rent från matrester e t c.

19
10
GustavSand:
tack för alla råd!
vi får se vilken botten det blir och om jag hittar pinnar.
men ska man tvätta med någonting eller bara skölja med varmt vatten?

181
110
Stina:

GustavSand skrev:
tack för alla råd!
vi får se vilken botten det blir och om jag hittar pinnar.
men ska man tvätta med någonting eller bara skölja med varmt vatten?

Inga grenar från gran el tall ( terpetinet igen.... )   all slags lövträd-grenar går bra. Själv kokar jag upp vatten o häller över grenarna o skrubbar lite.

Tänk grenar som är lika "grova" som djuret självt men även smalare åxå. De gillar att ha grenar högt upp, kors o tvärs. Mer än gärna korkrör runt 20-30 cm som de kan krypa in i o sova i på dagarna. Mkt gröna växter för dem att gömma sig i. 

19
10
GustavSand:
Stina skrev:

Inga grenar från gran el tall ( terpetinet igen.... )   all slags lövträd-grenar går bra. Själv kokar jag upp vatten o häller över grenarna o skrubbar lite.

Tänk grenar som är lika "grova" som djuret självt men även smalare åxå. De gillar att ha grenar högt upp, kors o tvärs. Mer än gärna korkrör runt 20-30 cm som de kan krypa in i o sova i på dagarna. Mkt gröna växter för dem att gömma sig i. 

Ok tack för tipsen

181
110
Stina:

När jag sätter fast vågrät gående grenar brukar jag ta bitar av frigolit från gamla bakgrunder så sitter det fast bra.

Vid tillfälle så köp gärna lian som e bra å sno ihop grenar o korkrör så de sitter fast bra.

19
10
GustavSand:
Tack för hjälpen hörni!!!

19
10
GustavSand:
Ute på jakt

Vist eee hon söt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild