Terrarium till Ögonfransgecko grupp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
0
Hampon01:
Tjenare! Ett terrarium med storleken 125x50x55 L.D.H borde väl funka för 1.3.0 Ögonfransgeckos. Kommer ha flertal växter, både fejk och riktiga. Samt två mat "stationer".
Vad tror ni?

27
1
Jonathan_NL:
De behöver väl ett högre terrarium? Är inte 60cm minimum för en gecko?

15
0
Hampon01:
Jonathan_NL skrev:
De behöver väl ett högre terrarium? Är inte 60cm minimum för en gecko?

På Terrarium storlek lag grejen så var det 21-30cm gecko träd/klipplevande behöver minst 50cm i höjd. Men vill gärna höra åsikter från Ögonfrans uppfödare.

1275
1725
Falk:
Mer höjd krävs!

293
354
Dynamitella:

Skulle säga att det är för litet. Och sen brukar man rekommendera att inte ha dem i grupper sådär. Tappade svansar, skador och honor som lägger ägg året om är inte ovanligt. Det är ju förstås upp till dig, men väljer du att ha en grupp om 4 individer ihop så vill jag rekommendera minst 140x60x120 cm. För helt ärligt kommer honorna inte undan annars när hanen vill para sig, utan blir istället "våldtagna" oavsett om de är receptiva eller ej. 

Det tillhör saken att jag provat många kombinationer av cohabitering mellan ögonfransgeckos, och inte ens ett 110x60x80cm stort terrarium kunde hålla en trio utan att det tog fyr i helvetet och blev slagsmål till slut. De är ju solitära djur, inte menade att leva i flock i ett litet utrymme.

15
0
Hampon01:
Dynamitella skrev:
Skulle säga att det är för litet. Och sen brukar man rekommendera att inte ha dem i grupper sådär. Tappade svansar, skador och honor som lägger ägg året om är inte ovanligt. Det är ju förstås upp till dig, men väljer du att ha en grupp om 4 individer ihop så vill jag rekommendera minst 140x60x120 cm. För helt ärligt kommer honorna inte undan annars när hanen vill para sig, utan blir istället "våldtagna" oavsett om de är receptiva eller ej. 

Okej! Men om man skulle ha 3st honor i den då? Hur tror du det skulle funka? :) Eftersom det arten som facinerar mig. Inte uppfödning :) Men skulle vilja ha individer i samma terrarium. 

293
354
Dynamitella:

Hampon01 skrev:

Okej! Men om man skulle ha 3st honor i den då? Hur tror du det skulle funka? :) Eftersom det arten som facinerar mig. Inte uppfödning :) Men skulle vilja ha individer i samma terrarium. 

Endast honor är absolut bättre än en hane i mixen. Men dels så får du då se till att köpa honor som redan växt upp ihop och inte har väldigt hög preydrive (sådana geckos biter gärna av svansar och flår lemmar på varandra av misstag), men också vara beredd på att när som helst separera dem och sätta i egna lådor/terrarier. :) 

Jag har sett många slagsmål i mina dagar, och folk verkar inte riktigt tro mig förrän de står där med en svanslös gecko och en med 5 tår kvar :) 

60 cm är minimum för arboreala arter tycker jag allt. Så helst runt metern eller högre helt ärligt. Om du nu är i planeringsstadiet menar jag. De använder verkligen all höjd i terrariet när man väl inreder det, så det kan de allt förtjäna om de nu ska spendera hela livet i en glaslåda.

15
0
Hampon01:
Dynamitella skrev:

Endast honor är absolut bättre än en hane i mixen. Men dels så får du då se till att köpa honor som redan växt upp ihop och inte har väldigt hög preydrive (sådana geckos biter gärna av svansar och flår lemmar på varandra av misstag), men också vara beredd på att när som helst separera dem och sätta i egna lådor/terrarier. :) 

Jag har sett många slagsmål i mina dagar, och folk verkar inte riktigt tro mig förrän de står där med en svanslös gecko och en med 5 tår kvar :) 

Okej! Tack för hjälpen! :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild