Kriscarlsson skrev:
Hej och tack för hjälpen! Nu är hen inköpt och klar! Barnen är glada och så är jag. Jag tänkte post en bild på hur de ser ut för att se om vi har gjort något uppenbart galet. Lampramen är för liten, den är till en annan storlek terrarium. Jag tror att det funkar ändå, men vill köra det förbi experterna för säkerhets skull. Annars får vi byta till en som löper längs med hela långsidan.
Vi har två termometrar, en hygrometer, och en värmelampa som ligger i ett hörn. Jag har inte sett något om tjocklek på barktäcket, och hur det påverkar mattans effektivitet? Vi har cirka 3,5 cm tjocklek på barken.
Något annat? Ormen har installerat sig i ett av de två gömställena nu, efter att ha varot runt och sniffat överallt.
Vad kul att ni hämtat ormen! :)
Lampor är verkligen inget som det behövs läggas fokus på hos majsormar. Det viktiga är att den har det såpass ljust att den kan skilja på natt och dag. Det finns de som inte har lampor alls hos ormarna utan bara använder dagsljus från fönstret i rummet. Själv använder jag LED-lampor som jag lägger ovanpå mina plastsmåttingterrarier eller monterar i taket inuti mina träterrarier (jag har faktiskt aldrig haft ett terrarium i glas). LED-lampor drar lite ström och blir inte så varma att ormarna bränner sig på dem.
Tjockleken på barktäcket... Ni får helt enkelt mäta temperaturen ovanpå. Själv har jag upplevt att mina majsormar har skuffat undan barken om de velat ha det varmare och komma närmare värmekällan.
Som Jonas_ är inne på så är det alltid kul om ormen kan klättra och ha lite mer inredning, men det viktigaste finns ju där som det är nu: varmt gömställe, svalare gömställe och vatten. Det är det absolut viktigaste :) Själv är jag av den uppfattningen att lagom är bäst när det kommer till inredning. För har man så mycket att man måste flytta på varenda pinal för att kolla om ormen har bajsat, hur trygg känner sig ormen då?