Tips på regnskogsväxter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
59
mrvikke:
Hej, har precis gjort i ordning ett regnskogsterrarium. Skulle behöva lite tips på växter som jag kan ha här i då jag har några tomma krukor kvar i bakrgrunden. Kruka nr.1 längst upp kommer det finnas mycket ljus så någon växt som gillar det. Kruka nr.2 kanske någon som kan klättra på bakgrunden och täcka det snyggt. Nr.3 är epiweb som är penslad med mossmix och vad finns det för växter man kan fästa fast där?
tacksam för hjälp då jag är ny inom växtområdet.  

125
183
Redfoottortoise:
Jag använder alltid NASA's riktlinjer när jag inhandlar växter till mina Rödfotade

Här är en nedbantad nyutgåva 

www.lovethegarden.com/community/fun-facts/nasa-guide-air-filtering-houseplants

NASA's originalstudie från 1989

en.wikipedia.org/wiki/NASA_Clean_Air_Study

I den sisnämnda som är väldigt omfattande kan man se om växterna är giftiga eller inte

/M

129
114
kekke:
Bara välja och vraka på denna sidan. bens-jungle.com/Vivarium-plants

378
479
Svedjemo:
Det ser ut som att det är ett Exo terra med nättak, kan det stämma eller har du glas i taket? Vilken typ av bevattning har du?Om det är ett nättak så kommer det att bli väldigt torrt i terrariet och jag skulle rekommendera något som inte behöver ha det så fuktigt i kruka nr 1, vet dock inte riktigt vilken växt. I kruka nr 2 skulle jag välja klätterfikus, den växer snabbt och täcker snabbt väggen. Om du vill att mossan ska växa till sig bra så tror jag att du ska vänta med att plantera någon växt där, låt mossan växa till sig först för den behöver mer ljus än man kan tro för att växa ordentligt.

ser nu att det nästan är en månad sedan tråden skapades så jag kanske är lite sent ute med mina tips :)

173
59
mrvikke:
Har täkt 3 /4 med plexi glas. Märkte att det torkade ut snabbt. Har precis satt in dusk system för mitt förra var för klent. Ska ner till Malmö tropikmässa idag och så om man kommer hem med lite växter. Har även beställt en arcadia jungle plant led lampa, med över 1800 lumen så har ska det lysa! 

378
479
Svedjemo:
mrvikke skrev:
Har täkt 3 /4 med plexi glas. Märkte att det torkade ut snabbt. Har precis satt in dusk system för mitt förra var för klent. Ska ner till Malmö tropikmässa idag och så om man kommer hem med lite växter. Har även beställt en arcadia jungle plant led lampa, med över 1800 lumen så har ska det lysa! 

Ok, men då borde det hålla fukten ganska bra. Jag tror nästan att 1800 blir lite i minsta laget. Jag skulle tippa på att du behöver minst två sådana lampor för att få bra tillväxt på mossan, gärna tre. Det brukar finnas en del roliga växter på Malmömässan, ska själv dit och botanisera:)

173
59
mrvikke:
Över 2000 såg jag nu. Ska ha den plus, tre st natural Light från exo terra. Led ska va i bakkant och lysa ner mot marken. Ska tydligen kunna tränga ner väldigt långt med denna led.

378
479
Svedjemo:
mrvikke skrev:
Över 2000 låg jag nu. Ska ha den plus, tre st natural Light från exo terra. Led ska va i bakkant och lysa ner mot marken. Ska tydligen kunna tränga ner väldigt långt med denna led. 

Ok. Då funkar det säkert.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild