Leopardgeckoägg äggkläckningsmaskin?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
MickeyMallory:
Hej min raptorhona har lagt ägg i några omgångar nu men jag har inte lyckats fått äggen att klara sig. Nu har jag fått tag på en äggkläckningsmaskin och skulle behöva tips och råd. Bl a om teperatur, fuktighet och kläckningstid :)

232
95
anamidnatt:

Till mina leoägg har jag byggt en egen kläckare av 2st plastbackar med lock, den ena lite större så den mindre får plats i, värmeslinga i stora lådan, sedan inuti lilla lådan har jag vatten i botten, sen typ små plastlådor med hål i botten med vermiculit som står lite upphöjda från vattnet på ett par kakelplattor. Över äggen, på de små lådorna så har jag täckt över med ett extremt finmaskigt nät för att undvika att det droppar på dem från ''taket''. och så en termostat till värmeslingan såklart. Fungerar aldeles utmärkt. Gissar på att den håller typ 90%luftfuktighet. Tempen beror ju helt på vad du vill ha för kön på ungarna. och kläckningstiden varierar ganska mycket, kläcker man med kallare temp så kan det ta rätt mycket längre tid än om man hade kläckt lite varmare. 

Har du lyst äggen så du vet ifall de är befruktade?

4
0
MickeyMallory:
xcotte skrev:
Till mina leoägg har jag byggt en egen kläckare av 2st plastbackar med lock, den ena lite större så den mindre får plats i, värmeslinga i stora lådan, sedan inuti lilla lådan har jag vatten i botten, sen typ små plastlådor med hål i botten med vermiculit som står lite upphöjda från vattnet på ett par kakelplattor. Över äggen, på de små lådorna så har jag täckt över med ett extremt finmaskigt nät för att undvika att det droppar på dem från ''taket''. och så en termostat till värmeslingan såklart. Fungerar aldeles utmärkt. Gissar på att den håller typ 90%luftfuktighet. Tempen beror ju helt på vad du vill ha för kön på ungarna. och kläckningstiden varierar ganska mycket, kläcker man med kallare temp så kan det ta rätt mycket längre tid än om man hade kläckt lite varmare. 

Har du lyst äggen så du vet ifall de är befruktade?

Tack. har inte lyst äggen än, men ska göra. har lånat en kläckmaskin för höns. lägsta temperatur som jag kan välja är 30. kan välja fuktighet 60 och typ 80-90 antar att jag bör ta det sistnämda då? :) visst ska äggen inte vändas något?

Tck för hjälpen förresten :)

232
95
anamidnatt:
Kör du på 30 så är det väl rätt stor chans att det bara blir hanar. 80-90 ska vara bäst ja :) Äggen börjar bukta inåt ifall de är för torra. när äggen är lagda bör man redan innan man rör dem märka dem på ovansidan så man vet vilken sida som är upp, de ska absolut inte vändas under inkubationstiden, då kan fostret drunkna.
Bästa för att lysa äggen brukar vara att först inkubera dem i några dagar, och sen lysa då det är lättare att se när det börjat utvecklas lite :)

232
95
anamidnatt:
Här är lite bilder som jag tagit för att dokumentera lite av utvecklingen i ägget, så ser du hur det kan se ut. :)

232
95
anamidnatt:

232
95
anamidnatt:

232
95
anamidnatt:
Värt att tillägga, detta ägget inkuberades med hon temperatur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild