Små små djur hos mina dubia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

52
30
Pabo:
Såg idag att jag hade fått små små vita, nästan genomskinliga kryp i våran dubia odling. Även hos mjöl maskarna såg jag sen.
Vad är det för nått och hur blir jag av med dom? 

52
30
Pabo:
Ju mer jag tittar desto fler ser jag! Sitter överallt runt odlingsbackarna! 
Ganska säker att det inte kan ha varit så här många för bara någon dag sen! 
Förstorad med mobilen 8 ggr. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Hoppstjärtar? Isf totalt ofarliga och nästan något man vill ha i sina terrarium :) Jag har gärna lite småkryp och annat i botten på alla terrarium faktiskt. 

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=48

1275
1725
Falk:

Du håller dem för fuktigt.

När man odlar Blaptica dubia så är ett substrat inte nödvändigt, iaf inte ett fuktigt sådant.

52
30
Pabo:
Är ganska säker på att det inte är hoppstjärtar. Har sådana i mina terrarium men dom är inte ens på samma våning. Dessa är dessutom mycket mindre i storlek. Såg inte att det var djur först förrens jag suttit och kollat på dom en stund! 

Har inte substrat i mina dubia odlingar heller. Däremot är det ganska fuktigt i rummet då det står ett gäng akvarier i samma rum. Ett rum i källaren som inte är speciellt bra ventilerat! 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jonas_ skrev:
Hoppstjärtar? Isf totalt ofarliga och nästan något man vill ha i sina terrarium :) Jag har gärna lite småkryp och annat i botten på alla terrarium faktiskt. 

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=48

Det är inte hoppstjärtar utan det man brukar kalla fuktkvalster, dom förstör bananflugsodlingar, gråsuggskulturer osv och är bara jävligt jobbiga att ha. Dessa förökar sig enormtfort och är inget man vill ha i terrariet :P

Byt substrat hos dubia och mjölmasken och försök att inte ha det så fuktigt så försvinner dom 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jaha där ser man :) Tyckte dom var rätt lika vid första anblicken. Med lite småkryp på botten menar jag givetvis olika städare & renhållare. Typ gråsuggor :) 

Är det möjligt att hålla relativt konstant fuktigt men ändå slippa en invasion av fuktkvalster? Något bra tips? :) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Jonas_ skrev:
Jaha där ser man :) Tyckte dom var rätt lika vid första anblicken. Med lite småkryp på botten menar jag givetvis olika städare & renhållare. Typ gråsuggor :) 

Är det möjligt att hålla relativt konstant fuktigt men ändå slippa en invasion av fuktkvalster? Något bra tips? :) 

Det finns rovkvalster som går att köpa, vet ej hur bra de funkar mot fuktkvalster dock. Rovkvalstrena käkar tills alla kvalster är borta och dör sedan själva när det inte finns några kvalster kvar att äta.

52
30
Pabo:
tenebrosa skrev:

Det är inte hoppstjärtar utan det man brukar kalla fuktkvalster, dom förstör bananflugsodlingar, gråsuggskulturer osv och är bara jävligt jobbiga att ha. Dessa förökar sig enormtfort och är inget man vill ha i terrariet :P

Byt substrat hos dubia och mjölmasken och försök att inte ha det så fuktigt så försvinner dom 

Tack! Känns lite bättre nu! Har städat som en galning i rummet där odlingarna står, dom hade lyckats sprida sig i hela rummet vid närmare undersökning. Har nog lite för fuktigt i det rummet! 

52
30
Pabo:
anders skrev:

Det finns rovkvalster som går att köpa, vet ej hur bra de funkar mot fuktkvalster dock. Rovkvalstrena käkar tills alla kvalster är borta och dör sedan själva när det inte finns några kvalster kvar att äta.

Vart köper man rovkvalster?

Googlade lite och hittade flera som säljer rovkvalster. Kanske inte det lättaste dock att hitta rätt rovkvalster! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild