Livrädd för ormkvalster!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Shelly:
Hej!

Har införskaffat två majsormar för några dagar sen,första dagen var det inga konstigheter (vad jag kunde se). Från och med andra dagen började en av dem spendera nästan all sin tid i badet. Ormarna verkar i övrigt pigga,matade dem igår och båda åt,ser inte ut som att de är påväg att ömsa. Igår märkte jag dock att båda ormarna vid varsitt tillfälle gnuggade nosen eller sidan av nosen mot inredningen som att det kliade. Har försökt att se efter kvalster i vattenskålen och på ormarna men då de är nya har jag inte hanterat dem speciellt mycket för att inte stressa dem. Kan inte se något.. 

Har läst massor av info om kvalster nu och känner mig smått panikslagen! 

Måste man i princip sanera hela lägenheten vid ett kvalsterangrepp?
Blir extremt svårt/rent omöjligt för mig då jag har ormarna i sovrummet vilket innebär mycket textiler samt madrasser och liknande.

Har även en sköldpadda i vardagsrummet och en skäggagam i matrummet och utifrån vad jag läst så har troligtvis de också blivit smittade för jag har ju inte duschat och bytt kläder efter att jag hanterat ormarna. 
Hur behandlar man dessa djur? Som jag förstått det så går det inte att behandla dem på samma sätt som ormar?

Kan det smitta oss och vår hund?

Vad bör jag göra nu? Misstänker kvalster men har inte sett några,ska jag avvakta eller behandla dem i förebyggande?

Har inga extra terrarium att ha dem i och utan bil är det svårt att bara åka och köpa terrariet plus att utbudet i min stad på reptiltillbehör är nästan noll. 
Det jag kan få tag i är plastboxar,men funkar det till alla reptilerna?

Har rent ut sagt panik nu. Har haft reptiler för några år sedan men aldrig haft ormkvalster! Vad tror ni?

(Förlåt för ett långt inlägg)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag har läst inlägget några gånger nu men förstår fortfarande inte varför ormarna skulle ha kvalster? :) Att en orm badar eller kliar sig mot inredningen är fullt normala beteenden för en frisk orm också. Så varför tror du att du åkt på ormkvalster? Och ormkvalster sätter sig bara på ormar, alltså inte på skäggagamer, sköldpaddor, hundar osv :) 

Att behandla i förebyggande syfte är absolut inte nödvändigt utan en behandling kör man endast om man med säkerhet har kvalster på sina ormar! 

Var det i samband med matningen som ormarna gnuggade ansiktet/munnen/huvudet på inredningen?? 

9
1
Shelly:
Jonas_ skrev:
Jag har läst inlägget några gånger nu men förstår fortfarande inte varför ormarna skulle ha kvalster? :) Att en orm badar eller kliar sig mot inredningen är fullt normala beteenden för en frisk orm också. Så varför tror du att du åkt på ormkvalster? Och ormkvalster sätter sig bara på ormar, alltså inte på skäggagamer, sköldpaddor, hundar osv :) 

Att behandla i förebyggande syfte är absolut inte nödvändigt utan en behandling kör man endast om man med säkerhet har kvalster på sina ormar! 

Var det i samband med matningen som ormarna gnuggade ansiktet/munnen/huvudet på inredningen?? 

Tack för ditt svar!
Kanske oroar mig i onödan pga min stora skräck för ormkvalster :b 
Men har samtidigt läst att om ormen badar väldigt mycket så kan det bero på kvalster och min ena orm spenderar ca. 60-70 % av dygnet i badbaljan och har gjort det i ca. 5 dagar nu.
Det var inte i samband med matning som de gnuggade nosen mot inredningen.
Jag kollade badbaljan idag med förstoringsglas efter att ormen lämnat badet och såg två små  (max 1mm) svarta prickar. Kunde inte urskilja vad det var trotts förstoringsglaset dock..
Har haft majsorm för länge sedan och visst kunde de ligga i badet ibland men hade ingen som praktiskt taget bodde i sin balja som denna gör.

96
141
Guns4ever:
Lägg ormarna i en Hammarplastlåda med vitt hushållspapper i botten, så är det lätt att se eventuella kvalster.

165
186
denka:
Klämmer du kvalstret så blir det brunt typ, då vet du att du har kvalster... om du har det så antingen petstripe, men eftersom du sover i samma rum, så bada var tredje dag i Hammarplastlåda med lite grönsåpa i ca 40 min till timmen. Lägg i sterilt terrarium och gör det i minst 4 veckor. Kör du med Ivomec, så typ samma som badning, fast du sprutar på dom genom flaska. 1 liter vatten 1 ml Ivomec tror jag.

953
1840
peter54:
Håller med Jonas, varför nojja ihop runt kvalster om du inte ser några kvalster? Har man bara ett terrarium eller två, är det inte någon svårighet att bli av med kvalster. Värre jobb om man har 100 burkar.

Det myckna badandet har förstås en orsak, men inte nödvändigtvis kvalster. Det kan vara att du har för hög värme generellt i terrariet, eller för torrt till exempel.

9
1
Shelly:
Tack för era svar!

Vad gäller värme och fukt så är det som det ska i terrariet och i övrigt verkar de må bra så det var därför jag "nojjade ihop" en aning över ormkvalster pga allt badande ;)

Jag provade lägga dem i plastlådor igår med hushållspapper som underlag i några timmar,kunde inte se några kvalster i lådorna efteråt så jag får helt enkelt avvakta och hoppas att det bara är min skräck för ohyra som spökar :)

Än en gång,tack för era svar! Är ny här på forumet och är så glad över att jag hittade hit,verkar vara en mycket trevligare ton här än på endel andra forum!

953
1840
peter54:
Shelly skrev:
Tack för era svar!

Vad gäller värme och fukt så är det som det ska i terrariet och i övrigt verkar de må bra så det var därför jag "nojjade ihop" en aning över ormkvalster pga allt badande ;)

Jag provade lägga dem i plastlådor igår med hushållspapper som underlag i några timmar,kunde inte se några kvalster i lådorna efteråt så jag får helt enkelt avvakta och hoppas att det bara är min skräck för ohyra som spökar :)

Än en gång,tack för era svar! Är ny här på forumet och är så glad över att jag hittade hit,verkar vara en mycket trevligare ton här än på endel andra forum!

Kolla emellan fjällen runt mun och ögon, samt i hudvecken under hakan, det är ställen som är typiska.

9
1
Shelly:
peter54 skrev:

Kolla emellan fjällen runt mun och ögon, samt i hudvecken under hakan, det är ställen som är typiska.

Tack för tipset,ska kolla det! 

342
183
DannyF:
Bada ormen i vatten med en droppe diskmedel i, jag fick bort ormens kvalster efter att badat ormen 10 minuter varje dag i 4 dagar. inte sett ett kvalster på 2 år efter det. Om du nu skulle ha kvalster så kommer du att hitta dom i botten av baljan som små svarta prickar efter badet.

Diskmedlet bryter ytspänningen som gör att kvalstren drunknar. Står massor på nätet om att man kan använda samma medel som man har till hunden för att få död på fästingar, men prova diskmedlet först. Betydligt skonsammare :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild