Bakgrund av silikon/fogskum frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

274
210
AndreasB:

Jag har endast byggt bakgrunder av PVC tidigare. Men tycker dessa av fogskum/silikon ger ett helt annat djup. Men har läst att substraten lossnar lätt från silikonet. Ni som byggt bakgrunder av silikon och fogskum, vad är era erfarenheter? Samat hur applicerar ni fogskumet. Direkt på glaset eller lägger ni ett lager silikon först?

Funderat på att köpa ZooMed's Forest/Cork Tile som är mer naturliga. Man kan ju dock inte plantera/fästa växter i bakgrunden då.

2966
1648
Hoggaforfan:
Fogskum fastnar på allt så direkt på glaset fungerar bra.
Jag gillade inte alls tekniken med silikon och substratet ramlar loss med tiden, därför jag började med PVA-lim (trälim mm) istället.
De bitar jag fixat till i gamla terrariumet, där silikonen släppt, har hållt i ungefär 3-4 år utan problem

184
218
Kristian_F:
Håller med Hogga, PVA+substrat blir kalas! PVA+kokostorv fäster bra på våtrumfärgsmålad OSB-skiva. Med fördel formas hyllor och liknande ojämnheter med fogskum först, sen är det bara att kleta på :).

2
2
Nelum:
Jag har en liten följd fråga. Går det bra med trälim till en bakgrund åt grodor?

2966
1648
Hoggaforfan:
Nelum skrev:
Jag har en liten följd fråga. Går det bra med trälim till en bakgrund åt grodor?

Jupp, jag har själv grodor. 

70
29
tobiias:
Hoggaforfan skrev:
Fogskum fastnar på allt så direkt på glaset fungerar bra.
Jag gillade inte alls tekniken med silikon och substratet ramlar loss med tiden, därför jag började med PVA-lim (trälim mm) istället.
De bitar jag fixat till i gamla terrariumet, där silikonen släppt, har hållt i ungefär 3-4 år utan problem

vet du om www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Akrylfog-2000023299/ sånt skulle funka att ha i terrarium ? eller är det giftigt på något sätt ?

2966
1648
Hoggaforfan:
tobiias skrev:

vet du om www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Akrylfog-2000023299/ sånt skulle funka att ha i terrarium ? eller är det giftigt på något sätt ?

Nej är ofarligt, men åldras så kan spricka med tiden. 
Så inget jag rekommenderar att täta med gällande vatten men är det för att djur inte ska rymma vid ett hål tex så går det bra.

Silikon eller Tec7 föredrar jag

70
29
tobiias:
Hoggaforfan skrev:

Nej är ofarligt, men åldras så kan spricka med tiden. 
Så inget jag rekommenderar att täta med gällande vatten men är det för att djur inte ska rymma vid ett hål tex så går det bra.

Silikon eller Tec7 föredrar jag

tack för svar =)  hade tänkt att ha det till bakgrunds bygge, smeta på fogskum sen ta på plantation soil :)

2966
1648
Hoggaforfan:
tobiias skrev:

tack för svar =)  hade tänkt att ha det till bakgrunds bygge, smeta på fogskum sen ta på plantation soil :)

Ah ok, jo det ska fungera men inget jag testat själv.

70
29
tobiias:
Hoggaforfan skrev:

Ah ok, jo det ska fungera men inget jag testat själv.

Testar nog och köper hem sånt och gör någon provbit och ser då :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild