Vad är detta för ormar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
Lotus:
Hej på er!

Min väninna ringde mig här om dagen glad i hågen då hon skaffat två majsormar. Jag skyndade genast dit för att få kika på dem. Blev dock en aning konfunderad när jag såg dessa... Tycker inte riktigt de ser ut som majsormar??
Så nu har jag lovat henne att försöka ta reda på om det är majsormar eller inte då hon nu är rädd att de ska vara giftiga samt såklart vill veta vad hon köpt.

De ser både längre och grövre ut än de flesta majsormar. 
Deras huvuden är lite större tycker jag men sedan skiljer sig också huvudformen mellan dessa två ormar åt. Den mörkare har bredare och plattare huvud med avsmalnande nos utan någon "tydlig hals" (i brist på bättre ord), medan den ljusare har ett mera majsormlikt huvud (svårt att se på bilderna men det syns om båda ormarna ligger med huvudet på marken). De ser båda ut att vara mellan 1.40-1.50 långa när de sträcker ut sig och båda har röda tungor. Inga "schackrutor" på magen har de heller. Ormarna är ca 5 år.

Jag funderar på om dessa kan vara någon annan sorts råttsnok (jag vet att majsorm är en råttsnok),alternativt en hybrid? 

Jag tog några bilder men blev inte jättebra så behövs det kan jag fixa fler! 

Jag vet att det är oseriöst att köpa/sälja ormar om man inte vet vad det är för art men nu är det redan gjort. Tydligen hade förra ägaren själv tagit över dem för ca. 1 år sedan i tron att det var majsormar.

Vore väldigt tacksam för svar!

388
460
australis66:
Lotus skrev:
Hej på er!

Min väninna ringde mig här om dagen glad i hågen då hon skaffat två majsormar. Jag skyndade genast dit för att få kika på dem då jag själv haft ormar av olika slag tidigare. Blev dock en aning konfunderad när jag såg dessa... Tycker inte riktigt de ser ut som majsormar??
Så nu har jag lovat henne att försöka ta reda på om det är majsormar eller inte då hon nu är rädd att de ska vara giftiga samt såklart vill veta vad hon köpt.

Deras huvuden är lite större tycker jag men sedan skiljer sig också huvudformen mellan dessa två ormar åt. Den mörkare har bredare och plattare huvud med avsmalnande nos utan någon "tydlig hals" (i brist på bättre ord), medan den ljusare har ett mera majsormlikt huvud (svårt att se på bilderna men det syns om båda ormarna ligger med huvudet på marken). De ser båda ut att vara mellan 1.40-1.50 långa när de sträcker ut sig och båda har röda tungor. Inga "schackrutor" på magen har de heller.

Jag funderar på om dessa kan vara någon annan sorts råttsnok (jag vet att majsorm är en råttsnok),alternativt en hybrid? 

Jag vet att det är oseriöst att köpa/sälja ormar om man inte vet vad det är för art men nu är det redan gjort. Tydligen hade förra ägaren själv tagit över dem för ca. 1 år sedan i tron att det var majsormar. 

Tycker det ser ut som majssnokar båda två..! 

97
93
knotan:
Python88 skrev:

Tycker det ser ut som majssnokar båda två..! 

Håller med. Den i vattenskålen ser ut att vara en motley. Den andra är någon form av amel (kanske är även den motley). Kan säkert finnas några andra anlag också. Är lite svårt att avgöra ibland. Särskilt från foto. Om du vill dubbelkolla om de är motley så titta på bukplåtarna, de ska vara helt vita.

70
21
MelvinReptiles:
Lotus skrev:
Hej på er!

Min väninna ringde mig här om dagen glad i hågen då hon skaffat två majsormar. Jag skyndade genast dit för att få kika på dem. Blev dock en aning konfunderad när jag såg dessa... Tycker inte riktigt de ser ut som majsormar??

Deras huvuden är lite större tycker jag men sedan skiljer sig också huvudformen mellan dessa två ormar åt. Den mörkare har bredare och plattare huvud med avsmalnande nos utan någon "tydlig hals" (i brist på bättre ord), medan den ljusare har ett mera majsormlikt huvud (svårt att se på bilderna men det syns om båda ormarna ligger med huvudet på marken). De ser båda ut att vara mellan 1.40-1.50 långa när de sträcker ut sig och båda har röda tungor. Inga "schackrutor" på magen har de heller. Ormarna är ca 5 år.

Jag är 99% säker på att det är en majsorm.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Ni behöver inte vara orolig, är två väldigt fina och rejäla majsormar!

2
2
Lotus:
Tusen tack för att ni tog er tid att svara! :)
Då ska jag säga till henne att hon kan vara lugn,jag skrämde nog upp henne helt i onödan för att jag blev så förvånad,har inte sett fullt så stora majsormar förr :b 

953
1840
peter54:
Lotus skrev:
Tusen tack för att ni tog er tid att svara! :)
Då ska jag säga till henne att hon kan vara lugn,jag skrämde nog upp henne helt i onödan för att jag blev så förvånad,har inte sett fullt så stora majsormar förr :b 

Då har du nog bara sett småttingar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild