Klapp - och kramhörnan på Skansen, försvinna?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
151
SunshineGeckos:
Är det bara jag som tycker det är helt förkastligt att man låter folk pilla på spindlar och ormar därborta?? 
Speciellt spindlar, ja det må kanske vara den lugnaste spindeln ever osv.  men den är  ju fortfarande kapapbel till att försvara sig. Och biter spindeln och man visar sig vara överkänslig så slutar nog "Skansen-resan" i en ambulans istället. 

Inget man tänkte på som barn,  men sen jag kom med här och nu i vuxen ålder så känns det ju sådär när man se små 7-åringar fingra på ormar och fågelspindlar.  :/
Borde man inte ta bort just den delen, eller? 
Ja ni får gärna kasta skit på mig,  uppskattar allas åsikter så länge man håller god ton och inte idiotförklarar varandra. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Kanske bör tilläggas att det är en kungsboa som barnen får klappa. Då det alltså inte bara jättestressande för djuren utan att dessutom det är kungsboa som skulle kunna orsaka ganska stor skada om ett barn blir biten om man jämnför med t.ex en majsorm. Spindlarna är rosea. Visserligen är det två kungsboor dom växlar mellan så de inte alltid stressas men ändå, och jag har för mig att de har runt 14 spindlar som dom växlar mellan. Men ändå. Det blir kanske någon gång i veckan för spindlarna ändå dels för att antagligen några ligger i öms då och då och dels för att om de har uppe spindeln en hel dag (om det är mycket folk så blir det ju klappning typ hela dagen vilket i så fall är ännu värre) blir det ju ännu värre så jag antar att de tar ut 2-3 spindlar på en dag. Om man är överkäslig märker man inte det förrän efter minst två bett, men ändå. Jag menar att en sjuäring antagligen tycker det gör väldigt ont även om man inte är överkänslig, och kanske klappa lite på bakkroppen så det bränns även om spindeln är lugn. När jag var där fick jag instruktionen att klappa på benen, där det inte är brännhår, (bör tilläggas att jag ej var spindelkunnig då) men tror att långt ifrån alla instrueras till det.

Håller med om att den delen borde tas bort.

Jaja. Har gillat ditt inlägg, satt tråden på övervakning och sätter mig och väntar på flera intressanta inlägg.

1244
472
leedragon:
tycker att det är inte så värst fara. och gillar att de har den möjlighet

305
151
SunshineGeckos:
.
SunshineGeckos skrev:
Det där medote=EmanuelKarl]Kanske bör tilläggas att det är en kungsboa som barnen får klappa. Då det alltså inte bara jättestressande för djuren utan att dessutom det är kungsboa som skulle kunna orsaka ganska stor skada om ett barn blir biten om man jämnför med t.ex en majsorm. Spindlarna är rosea. Visserligen är det två kungsboor dom växlar mellan så de inte alltid stressas men ändå, och jag har för mig att de har runt 14 spindlar som dom växlar mellan. Men ändå. Det blir kanske någon gång i veckan för spindlarna ändå dels för att antagligen några ligger i öms då och då och dels för att om de har uppe spindeln en hel dag (om det är mycket folk så blir det ju klappning typ hela dagen vilket i så fall är ännu värre) blir det ju ännu värre så jag antar att de tar ut 2-3 spindlar på en dag. Om man är överkäslig märker man inte det förrän efter minst två bett, men ändå. Jag menar att en sjuäring antagligen tycker det gör väldigt ont även om man inte är överkänslig, och kanske klappa lite på bakkroppen så det bränns även om spindeln är lugn. När jag var där fick jag instruktionen att klappa på benen, där det inte är brännhår, (bör tilläggas att jag ej var spindelkunnig då) men tror att långt ifrån alla instrueras till det.

Håller med om att den delen borde tas bort.

Jaja. Har gillat ditt inlägg, satt tråden på övervakning och sätter mig och väntar på flera intressanta inlägg.

Det där med att det krävs två bett innan man ev. märker om man är överkänslig kände jag till men glömde helt bort det då jag skrev tråden.  Bra att du fyllde i det jag glömde bort![/quote]

2966
1648
Hoggaforfan:
SunshineGeckos skrev:
Är det bara jag som tycker det är helt förkastligt att man låter folk pilla på spindlar och ormar därborta?? 
Speciellt spindlar, ja det må kanske vara den lugnaste spindeln ever osv.  men den är  ju fortfarande kapapbel till att försvara sig. Och biter spindeln och man visar sig vara överkänslig så slutar nog "Skansen-resan" i en ambulans istället. 

Inget man tänkte på som barn,  men sen jag kom med här och nu i vuxen ålder så känns det ju sådär när man se små 7-åringar fingra på ormar och fågelspindlar.  :/
Borde man inte ta bort just den delen, eller? 
Ja ni får gärna kasta skit på mig,  uppskattar allas åsikter så länge man håller god ton och inte idiotförklarar varandra. 

Och hur undervisar du folk på ett annat sätt att spindlar är lena och ormar är inte kalla och slemmiga?

Jag har haft djur (retiler ej spindlar) ute så flera gånger och det är nog bara någon enstaka gång jag märkt att djuret börjar tycka att det räcker, har djuret en dålig dag så märks det direkt när man tar ut det och då kommer det inte ut på golvet så att säga.
Det är mångas enda möjlighet att träffa en reptil eller spindel och det lärs mycket på den lilla stunden. Jag hoppas och tror att de flesta djurskötare har väldigt bra koll på djuren och barnen med. De flesta barn är dock skötsamma medans vuxna kan vara problem. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Och hur undervisar du folk på ett annat sätt att spindlar är lena och ormar är inte kalla och slemmiga?

Jag har haft djur (retiler ej spindlar) ute så flera gånger och det är nog bara någon enstaka gång jag märkt att djuret börjar tycka att det räcker, har djuret en dålig dag så märks det direkt när man tar ut det och då kommer det inte ut på golvet så att säga.
Det är mångas enda möjlighet att träffa en reptil eller spindel och det lärs mycket på den lilla stunden. Jag hoppas och tror att de flesta djurskötare har väldigt bra koll på djuren och barnen med. De flesta barn är dock skötsamma medans vuxna kan vara problem. 

Men här handlar det om daglig hantering (inte riktigt dagligt för de typ 14 spindlarna, men ändå) och om djuren har en dålig dag så kommer de förmodligen ut ändå skulle jag tro. Samt att om olyckan skulle vara framme skulle nog media skriva mycket och påverka hobbyn negativt. Ett boabett i ansiktet på en sjuåring skulle bli en stor nyhet, och även om roseors gift inte är jämförbart med en getings så skulle media inte nämna något om det och skriva "7-åring biten av jättespindel" istället sör "7-åring biten av milt giftig spindel".

Finns någon liknande tråd på krypfoumet tror jag. Men jag tycker det är värt att berätta istället med tanke på hur allvarligt det skulle bli om någon blir biten och hur negativt hobbyn skulle påverkas

2966
1648
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:

Men här handlar det om daglig hantering (inte riktigt dagligt för de typ 14 spindlarna, men ändå) och om djuren har en dålig dag så kommer de förmodligen ut ändå skulle jag tro. Samt att om olyckan skulle vara framme skulle nog media skriva mycket och påverka hobbyn negativt. Ett boabett i ansiktet på en sjuåring skulle bli en stor nyhet, och även om roseors gift inte är jämförbart med en getings så skulle media inte nämna något om det och skriva "7-åring biten av jättespindel" istället sör "7-åring biten av milt giftig spindel".

Finns någon liknande tråd på krypfoumet tror jag. Men jag tycker det är värt att berätta istället med tanke på hur allvarligt det skulle bli om någon blir biten och hur negativt hobbyn skulle påverkas

Det är ett omdömme den ansvariga djurskötaren får ta.
Risker finns det såklart alltid med djur och visst hade tidningarna skrivit om det. En snuttig kanin hade kunnat äta upp en unge utan problem medans en orm/spindel etc är grym/onskeful etc för att de äter á la Aftonbladet :-P
Man måste dock väga upp fördelen med utbildningen med en (förhoppningsvis) extremt minimal chans att djuret gör något. 
Ska man undvika risken med ev negativ publicitet helt så får man införa ett förbud mot innehav av djur för annars finns risken alltid.

Jag har inte kollat just på Skansens Akvarium hur det är där mer än jag sett när jag passerat förbi så kan inte svara exakt om just det kanske är bra eller dåligt, många tropikarium tar ut djuren istället vid bestämda tidpunkter. Det blir mindre tid ute men fler människor så båda sätten har sina fördelar och nackdelar.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Det är ett omdömme den ansvariga djurskötaren får ta.
Risker finns det såklart alltid med djur och visst hade tidningarna skrivit om det. En snuttig kanin hade kunnat äta upp en unge utan problem medans en orm/spindel etc är grym/onskeful etc för att de äter á la Aftonbladet :-P
Man måste dock väga upp fördelen med utbildningen med en (förhoppningsvis) extremt minimal chans att djuret gör något. 
Ska man undvika risken med ev negativ publicitet helt så får man införa ett förbud mot innehav av djur för annars finns risken alltid.

Jag har inte kollat just på Skansens Akvarium hur det är där mer än jag sett när jag passerat förbi så kan inte svara exakt om just det kanske är bra eller dåligt, många tropikarium tar ut djuren istället vid bestämda tidpunkter. Det blir mindre tid ute men fler människor så båda sätten har sina fördelar och nackdelar.

Om jag inte minns fel så är djuren ute HELA dagen även om det bara är på lov och helger (tror det är typ då) som det är klapp & kramhörna.
Hade det varit en halvtimma hade jag typ respekterat det. 

2966
1648
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:

Om jag inte minns fel så är djuren ute HELA dagen även om det bara är på lov och helger (tror det är typ då) som det är klapp & kramhörna.
Hade det varit en halvtimma hade jag typ respekterat det. 

Fast då slipper man stressen med flytten som oftast är det jobbigaste momentet för djuren, sen är djuren vana med, då är det enorm skillnad.
Men visst, jag kan med tycka att man borde skifta efter kanske halva dagen eller någon annan begränsning men det är baserat på de djur jag har handskats med och derans djur kanske inte bryr sig det minsta.

305
151
SunshineGeckos:
Hoggaforfan skrev:

Ormar är kalla,  då det är växelvarma djur såklart. ; )
Nejdå,  men jag måste fråga hur du märker att djuret inte fått nog?  Finns ju reptiler som ligger blickstilla  men ändå är superstressade.  
Sen tror jag visst att barn sköter sig om bars djurvårdarna säger till,  men reptiler är speciella, och en orm/spindel kanske inte alltid visar så tydligt att den finner situationen obehaglig jämnfört med om man klappar en hund som finner det obehagligt.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild