Pngtaipan skrev:
Ska inleda med detta :
Har haft flera som frågat på mina annonser
Om Elapider nyligen,
Ska varken hänga ut eller kränka någon det är absolut inte poängen här!
Då vissa reagerat aggressivt då jag nekat köp så kommer följande :
Ska bara klargöra
Att Taipaner och Mambor
Samt många av kobrorna i hobbyn
INTE är bra giftormar att
Börja med. Det kan fort gå väldigt fel med livslånga kropps skador som följd
. Så personer får bli presis hur arga dom vill komma med hotelser etc etc om det blir ett nekande
I slutändan värnar jag bara om eran hälsan handlar varken
Om att vara besserwisser eller ett rövhål.
Tack för mig.
Hej!
Nu håller vi inga riktiga giftormar. Dock har jag för avsikt att i framtiden hålla giftormar då jag finner dem mycket intressanta.
Det är vissa ett tiotal arter som jag valt ut som potentiella förstaormar i framtiden, och när jag ser en annons för en av dessa har det hänt det att jag hör av mig till säljaren via PM. Syftet har då varit att samla på mig mer information om arten, och eventuellt fråga den nuvarande ägaren om dennes erfarenheter av djuret. Jag har även varit väldigt tydlig med att jag inte är ute efter att köpa när jag skrivit.
En minoritet svarar på frågorna och har en vänlig, hjälpsam ton.
En del blir aningen irriterade och avböjer frågorna då de är ute efter att sälja, vilket i min mening är en rimlig reaktion då jag faktiskt hört av mig på en säljannons.
En del andra är allmänt macho, dryga, och "översittiga" i tonen, för att jag inte ingår i deras "giftormskollektiv". Vilket ju inte är ett bra sätt att influera sin egen hobby.
Om detta är en motreaktion på tidigare otrevliga/hotfulla "köpare", eller om köpares tonläge är en reaktion på tidigare säljare spelar egentligen ingen roll. Ett hot är aldrig OK, och otrevlig ton är sällan givande.
Poängen med mitt inlägg är att stämningen åt båda håll kan vara mycket tråkig, och det genomsyrar ju sedan hobbyn i stort.
Detta kan nog bara åtgärdas genom att både köpare och säljare tänker efter både två och tre gånger innan man beter sig dåligt.
I övrigt tycker jag att det som Pngtaipan säger om ett nekat köp är klockrent.
Ett NEJ är enbart ett bevis på en seriös säljare som värnar om sina medhobbyister, det borde man vara tacksam för!