Majsorm sur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
ReptileMIO:
Hej. Jag har en majsormsjuvenil som är jättelugn, men för 2 dagar sen högg hon mig helt utan anledning och hon håller på som en skallra med svanstippen som en skallerorm. Jag är lite rädd för den var lugn innan. Jag har haft den i 2 veckor och jag har matat den. SÅ HAR NÅGON TIPS VAD HON GÖR.

43
11
Moreliaviridis:
ReptileMIO skrev:
Hej. Jag har en majsormsjuvenil som är jättelugn, men för 2 dagar sen högg hon mig helt utan anledning och hon håller på som en skallra med svanstippen som en skallerorm. Jag är lite rädd för den var lugn innan. Jag har haft den i 2 veckor och jag har matat den. SÅ HAR NÅGON TIPS VAD HON GÖR

Vet inte vad det kan vara men lycka till!

4
0
ReptileMIO:
Moreliaviridis skrev:

Vet inte vad det kan vara men lycka till!

Tack.

93
49
Majjen13:
ReptileMIO skrev:
Hej. Jag har en majsormsjuvenil som är jättelugn, men för 2 dagar sen högg hon mig helt utan anledning och hon håller på som en skallra med svanstippen som en skallerorm. Jag är lite rädd för den var lugn innan. Jag har haft den i 2 veckor och jag har matat den. SÅ HAR NÅGON TIPS VAD HON GÖR

Det finns aggressiva majsormar, har haft en själv för länge sedan! Undvik att "gulla" med den. Svårt att få den lugn igen. Ev är ormen "svältfödd" dvs inte fått tillräckligt med mat, då blir den mer aktiv/ilsk.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

ReptileMIO skrev:

Den försvarar sig för den kände sig hotad av någon anledning. Och helt utan anledning hugger dom givetvis inte :) Låt den vara några veckor så den åtminstonde hinner acklimatisera sig i sitt nya terrarium och alla nya lukter, rörelser, ljud, ljus osv osv.. Ormar mår dessutom bra när dom får vara ifred :) 

Den är antagligen inte sur utan livrädd stackaren.. Eller så är matresponsen på topp! 

16
8
PeterN:
Vissa individer jag haft, kunde vara lite retliga under ömsnings perioden.

953
1840
peter54:
Småsnokar är alltid livrädda för allt som rör sig. Det är en självklar överlevnadsstrategi eftersom den finns på i stort sett samtliga predatorers meny, från trastar, kråkfåglar, rovfåglar, grodor, paddor, fiskar, samtliga mårddjur, igelkottar, ekorrar, katter med flera djur jagar och äter småormar. Om den ska ha någon chans att överleva måste den vara livrädd för allt som rör sig.

En hand som sträcks mot en liten snok, kommer att uppfattas som ett hot. Den har inget annat försvar än att bitas och mäska (släppa illaluktande analkörtelsekret). Rasslet med svansen är en signal som betyder "jag är vettskrämd". Försök alltid hitta sätt att plocka upp ormen (om man nu måste göra det) som inte stressar den.

Det finns flera sätt, exempelvis att bara öppna och låta ormen komma ut i händerna själv, eller att skaffa en liten ormkrok och försiktigt lyfta över ormen till en öppen hand. Se till att ormen inte bor för stort när den fortfarande är juvenil. Små plastterrarium, så kallade faunarium, fungerar bra till en majsorm tills den är minst ett halvår. I större terrarium finns alltid risken att en liten snok kommer att vara orolig, öppna ytor är lika med hot om livet för den. Placeringen av terrariet är mycket viktig. Ställ det där ingen passage förekommer så att ormen aldrig störs av förbipasserande människor eller andra varelser.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild